הושק רכב הפורמולה הראשון של הטכניון

Www.moranmayan.comהוסר הלוט מעל רכב הפורמולה הראשון של הטכניון, במסגרת תערוכת פרויקטי תכן של הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון. הרכב החדש, אדום ונוצץ, ישתתף בתחרות הפורמולה העולמית לסטודנטים FSAE שתתקיים בספטמבר הקרוב בעיר ורונה באיטליה. בתחרות ישתתפו קבוצות סטודנטים מ-50 אוניברסיטאות ברחבי העולם.

25 סטודנטים מפקולטות שונות בטכניון תכננו ובנו את הרכב בעצמם וכעת הוא נמצא בשלבי כיוון אחרונים. מהירות הרכב המקסימלית מגיעה ל-170 קמ”ש והוא בעל יכולת תאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש ב-4 שניות בלבד.

אחמד עומרי, סטודנט לתואר שני בטכניון, היזם ובעל החזון, הקים לפני שנה וחצי את קבוצת הפורמולה בפקולטה להנדסת מכונות. הוא הכין מצגת והזמין את הסטודנטים להרצאה שלו בנושא. לתדהמתו, הגיעו 80 סטודנטים ומתוכם התגבשה קבוצה של 25 סטודנטים וסטודנטיות, כולם שותפים לחזון בניית רכב פורמולה שישתתף בתחרות הפורמולה העולמית לסטודנטים. לפרויקט נרתם פרופסור ראובן כץ, ראש מגמת תכן וייצור בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, אשר דאג להם למעבדה ולשילובם במסגרת קורס פרויקטי גמר שנתיים. אחמד היה  לראש הפרויקט והקבוצה התחלקה לתתי קבוצות על פי תתי-המכלולים של הרכב.

“בעזרת קשרים שונים ומעט מזל גייסנו מתורמים שונים כ-400 אלף ₪,” מספר אחמד, “חלקם במזומן וחלקם בתמיכה בייצור ובלוגיסטיקה. יצאנו לתערוכות, הקמנו דוכנים, נסענו למפעלים שתרמו לנו יכולות ייצור והשגנו ימי אימון בנהיגת קרטינג בקניון חיפה. רבים לא האמינו שזה יכול לקרות אך הפרויקט תפס תאוצה. במהלך הבנייה התמודדנו עם שני אתגרים מרכזיים: הראשון האתגר ההנדסי הדרוש לבניית הרכב, משום שכולנו חסרי ניסיון ולא בנינו כלום בעבר, והשני, האתגר הניהולי.”

דוריס פיטילון סטודנטית בפקולטה להנדסת מכונות שימשה כמנהלת הכספים והרכש של הקבוצה. “התחלקנו לקבוצות אחריות וכל קבוצה היתה אחראית על מכלול אחר ברכב: מנוע, דוושות, בלמים, שילדה, מתלים וחיפוי. נמשכתי לפרויקט כי רציתי לעשות משהו פרקטי במהלך הלימודים ולא רק תיאורטי, בניית הרכב היא הנדסת מכונות במיטבה. החזון והאתגר בבניית הרכב גיבשו מאוד את הקבוצה. היו רגעים שחשבנו שזה לא יקרה, ועכשיו שאני רואה את הרכב  – זו התרגשות אדירה עבורי.”

מיכאל קוצנקו, סטודנט שנה ד’ בפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל, היה אמון על חיפוי ועיצוב הרכב. “ברגע ששמעתי על הפרויקט ידעתי שאני בפנים,” הוא מספר, “בניית הרכב הייתה עבורי הגשמת חלום מילדות. אני אחראי על עיצוב הרכב ועל האווירודינמיקה שלו. בנינו את הרכב הרבה יותר חזק ממה שצריך ואני מאוד גאה בתוצאה.”

“אנו מקווים שהתחלנו מסורת בפקולטה להנדסת מכונות אשר תעבור מדור לדור ותשפר מדי שנה את ביצועי הרכב על ידי שימוש בכלי תכן ואנליזה מודרניים לטובת שיפורים טכנולוגיים, כפי שמקובל במיטב האוניברסיטאות בעולם”, אמר פרופסור פנחס בר יוסף, דיקן הפקולטה.

בתמונה: אחמד עומרי חושף את רכב הפורמולה החדש. צילום : מורן מעיין, דוברות הטכניון