“הנדסת חשמל” הופכת ל”הנדסת חשמל ומחשבים”

הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון מעדכנת את שמה להנדסת חשמל ומחשבים – זאת בעקבות המגמות הטכנולוגיות החדשות בעולם והתפתחות התחום בעשורים האחרונים

נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון (מימין) ודיקן הפקולטה פרופ' נחום שימקין בטקס הסרת הלוט

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון (מימין) ודיקן הפקולטה פרופ’ נחום שימקין בטקס הסרת הלוט

הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון תיקרא מעתה “הפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש אנדרו וארנה ויטרבי”. תוספת המונח “מחשבים” מבטא תהליך ממושך של התרחבות תחום הנדסת החשמל הקלאסי לתחומים נוספים רבים ומגוונים הקשורים להנדסת מחשבים. סנט הטכניון אישר לאחרונה את שינוי שמה של הפקולטה הוותיקה, אחת משתי הפקולטות הגדולות בטכניון לצד הפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב.

ראשיתה של הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון לפני 86 שנה, בשנת 1935, עם פתיחת “המחלקה התכנולוגית” בטכניון ובה מגמת חשמל. בשנת 1949, כשמדינת ישראל חגגה שנה להיווסדה, נפתחה המחלקה לאלקטרוטכניקה בראשותו של פרופ’ פרנץ אולנדורף, מדען בעל שם עולמי וזוכה פרס ישראל לשנת 1954. בשנת 1956 עברה המחלקה (כבר פקולטה) מבניין הטכניון ההיסטורי בהדר לקמפוס הנוכחי, ובשנת 1965 שונה השם ל”פקולטה להנדסת חשמל”.

כבר מראשית דרכה של הפקולטה הובילו בוגריה את התפתחות אומת ההייטק הישראלית. לדברי דיקן הפקולטה פרופ’ נחום שימקין, “השם ‘הנדסת חשמל’ ליווה אותנו יותר מחמישה עשורים. אנו מביטים בגאווה על הישגי העבר ופנינו לעתיד ולהתפתחויות הטכנולוגיות שעוד יבואו. שינוי השם נועד לשקף את מגוון תחומי המחקר וההוראה הנרחבים בפקולטה. כמחלקה אקדמית מודרנית ומובילה להנדסת חשמל ומחשבים, תחומי ההתמחות והמחקר בפקולטה מתפרסים על מרבית תחומי ההייטק ובכללם מיקרואלקטרוניקה וננואלקטרוניקה, אלקטרומגנטיות ופוטוניקה, טכנולוגיות קוונטיות, אנרגיה ומערכות הספק, מעגלים אלקטרוניים ותכנון שבבי מחשב, עיבוד אותות ותמונות, למידת מכונה ומערכות נבונות, רובוטיקה ובקרה, הנדסת תקשורת ותורת האינפורמציה, רשתות תקשורת מחשבים והנדסת מערכות מחשב. שינוי השם והרחבת תחומי הפעילות משתלבים במגמה העולמית, ובפרט בארה”ב, שם מרבית המחלקות המובילות להנדסת חשמל כבר שינו את שמן באופן דומה.”

מימין לשמאל : פרופ'-מחקר יעקב זיו, נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון ודיקן הפקולטה פרופ' נחום שימקין

מימין לשמאל : פרופ’-מחקר יעקב זיו, נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון ודיקן הפקולטה פרופ’ נחום שימקין

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון בירך ואמר כי “זהו יום חג. שינוי השם מבטא את המאפיין החשוב ביותר של הפקולטה – היכולת להתעדכן. באמצעות גיוס חברי סגל מעולים מצליחה הפקולטה להרחיב בהתמדה את תחומי המחקר וההוראה, לשמר את מעמדה כמובילה בזירה העולמית ולתרום רבות למשק הישראלי. אין לי ספק שהפקולטה לא תנוח על זרי הדפנה אלא תמשיך להרחיב את תחומי המחקר וההוראה למחוזות טכנולוגיים חדשים ועתידיים.”

בברכה מצולמת ששודרה בטקס אמר ד”ר אנדרו ויטרבי, שהפקולטה קרויה על שמו: “אני תמיד שמח לברך את קהילת הטכניון – סטודנטים, פרופסורים ועובדים, ובמיוחד את אלה של הפקולטה המשנה היום את שמה.” ויטרבי, ממייסדי חברת קוואלקום וממציאו של אלגוריתם ויטרבי, תרם לפקולטה תרומות רבות, הגדולה שבהן בסך 50 מיליון דולר בשנת 2015. “הנדסת חשמל ומדעי המחשב אינם יכולים להתקיים זה ללא זה,” הוא אמר, “בלי פריצות הדרך של מהנדסי האלקטרוניקה והפיזיקאים של שנות ה-40 וה-50 לא היו מחשבים מודרניים; ומהצד השני, במאה ה-19 ניסה פרופ’ צ’רלס בבג’ מקיימברידג’ לבנות מחשב ללא חשמל – ונכשל. לכן עלינו לחגוג היום את החיבור בין הנדסת חשמל להנדסת מחשבים ולומר ‘שהחיינו’.”

פרופ’-מחקר יעקב זיו, חתן פרס ישראל ופרס א.מ.ת, שזכה לאחרונה במדליית הכבוד של האיגוד הבינלאומי למהנדסי חשמל ואלקטרוניקה (IEEE), אמר כי “איכותה של הפקולטה מבוססת על שלושה יסודות המקיימים ביניהם היזון חוזר: תוכנית עשירה של לימודים ומחקר המסייעת לבוגרי הפקולטה לא רק להיקלט בתעשייה באופן מיידי אלא גם לפתח יכולות שרידות בעולם של חדשנות טכנולוגית משתנה ; גיוס הסטודנטים הטובים ביותר, שחלקם ירצו להמשיך ללימודים מתקדמים ולהמשיך במחקר; וגיוס חברי סגל מעולים שיעסקו במחקר טכנולוגי עתידי, חדשני ומתקדם.”

פרופ'-מחקר יעקב זיו (מימין) עם פרופ'-מחקר שלמה שמאי

פרופ’-מחקר יעקב זיו (מימין) עם פרופ’-מחקר שלמה שמאי

דיקן הפקולטה עם חברי הנהלת הטכניון

דיקן הפקולטה עם חברי הנהלת הטכניון

דיקן הפקולטה פרופ’ שימקין הוסיף כי “לפקולטה להנדסת חשמל, בשמה הקודם שאותו נושאים בגאווה יותר מחמישה עשר אלף בוגרים, זכויות בכורה בהתפתחות תעשיית ההייטק הישראלית, והיא ידועה בעולם כמרכז של מצוינות במחקר ובהוראה. גם בשמנו החדש נשאף להמשיך ולקיים מחקר בחזית העולמית, ולהקנות לבוגרינו את החינוך ההנדסי הטוב שבנמצא בכל תחומי הנדסת החשמל, האלקטרוניקה והמחשבים.”

יו”ר ועד הסטודנטים בפקולטה, אלעד פריצקי, אמר כי “אנחנו, הסטודנטים בפקולטה, אוהבים את שינוי השם כי הוא משקף את הרחבת הפעילות בפקולטה. זו פקולטה המאופיינת ברוח צעירה ויזמית ובמגוון רחב של תחומים, וכשאני מביט לאחור אני יודע שבחרתי נכון. בשם הסטודנטים והבוגרים אני מודה לפקולטה, המהווה בית חם לכולנו.”

ברכה מצולמת מד”ר אנדרו ויטרבי:

 

לסרטון היסטורי על התפתחות הפקולטה: