סטודנטים יעדכנו ערכים מדעיים וטכנולוגיים בוויקיפדיה
החממה החברתית בטכניון והמרכז לקידום הלמידה וההוראה חברו לעמותת "ויקימדיה" כדי לעודד כתיבת ערכי וויקיפדיה על ידי סטודנטים, זאת כדי לחלוק את הידע עם הציבור ולהרחיב את הידע החופשי בתחומי המדע וההנדסה
לאחרונה התקיים מפגש חשיפה לסגל הטכניון, שנועד לעודד כתיבת ערכים מדעיים וטכנולוגיים בוויקיפדיה על ידי סטודנטים בטכניון, במסגרת הקורסים אותם הם לומדים בטכניון.
ויקיפדיה העברית היא האתר החמישי בישראל במונחי צפיות, עם כ-2,000 צפיות בדקה. כיום קיימים בוויקיפדיה הישראלית יותר מ-300 אלף ערכים, אולם ניכר מחסור כמותי ואיכותי בכל הנוגע למקצועות ה-STEM – מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה. ד”ר קרן שצמן, רכזת אקדמיה ופרויקטים בוויקימדיה, הסבירה כי העמותה פועלת להרחבת מאגר הידע החופשי בוויקיפדיה. “במסגרת זאת אנחנו מבקשים לעודד סטודנטים לכתוב ערכים בתחומי הלימוד שלהם, מה שיוסיף למידע החופשי כמות ואיכות. אף שוויקיפדיה אינה מקור אקדמי, כ-85% מהסטודנטים בישראל נכנסים לשם לטובת presearch – הבנה של מונחים בסיסיים וקבלת רקע על הנושא – לפני שהם פונים למאמרים אקדמיים, ולכן חשוב שהמידע יהיה איכותי ואמין.”
במפגש השתתפו ראשת המרכז לקידום הלמידה וההוראה בטכניון ד”ר אולגה צ’ונטונוב, היו”ר האקדמי של החממה החברתית בטכניון ד”ר מירב אהרון-גוטמן ומנהלת החממה רונית פיסו, סטודנטים וחברי סגל. ד”ר אהרון גוטמן אמרה כי שיתוף הפעולה עם ויקימדיה הוא חלק מהמעורבות החברתית שהחממה החברתית מנסה לעורר בטכניון. “האקדמיה היא מוסד ציבורי ויש לה תפקיד כלפי הסטודנטים אך בה בעת יש לה תפקיד כלפי הציבור הרחב. כתיבת ערכים בוויקפדיה היא אמצעי יעיל להפצת ידע למורים, תלמידים וכל מי שמבקש ללמוד בכוחותיו הוא מחוץ לגבולות הקמפוס”.
דפנה לוין, דוקטורנטית ועוזרת הוראה בקורס “סוגיות בסוציולוגיה אורבנית” סיפרה על העבודה עם הסטודנטים. “מדובר בעבודה מוקפדת. יש לברר מה הערך המוסף שלנו אל מול ערכים באנגלית. אנחנו מעודדים סטודנטים וסטודנטיות להעלות דימויים מקוריים. הצורך לכתוב בצורה מתומצתת הוא מורכב ומהווה שיעור חשוב עבור הסטודנטים”.
סטודנטים בטכניון כבר השתתפו בכתיבת ערכים בוויקיפדיה. הערך “מרחב ציבורי”, שנכתב בקורס של ד”ר אהרון-גוטמן, כבר זכה ב-5,000 צפיות, ו”נקבוביות”, שנכתב במסגרת קורס של פרופ’ אורי שביט, זכה בכ-6,000. במפגש סיפרה זוהר וייס, סטודנטית לתואר שני במסלול תכנון ערים בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, כי כתיבת הערך “דיור שיתופי” שילב בין העניין האישי שלה לבין הידע המקצועי שהיא רוכשת בלימודיה. “בסופו של דבר, זה פרי של עבודת מחקר לכל דבר, אבל ההשפעה שלה גדולה כי המידע מגיע לקהל ממש רחב, וזה בהחלט מרגש.”