נאום נשיא הטכניון בטקס הענקת תארים למחזור צ”ד

טקס הענקת תארים – מחזור צ"ד-תשפ"ג

ערב טוב,

משפחות יקרות, וכמובן לכם בוגרי ובוגרות מחזור צ”ד,

יום החג הזה הוא בראש ובראשונה חגכם, הבוגרות והבוגרים שהשלימו את לימודיהם בטכניון. יש משהו מדבק בהתרגשות, בשמחה ובגאווה של הבוגרות והבוגרים, משפחות, חברות וחברים, סגל הטכניון, היושבים כאן בערב המיוחד הזה. זהו רגע בו משפחת הטכניון כולה חוגגת ומציינת יחד אבן דרך משמעותית בחייכם ובחיי הטכניון.

נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון

זהו גם יום חג עבורנו  – המורים שליוו אתכם במסע המרתק והמאתגר של לימודים בטכניון. ובנימה אישית – הענקת תארים לבוגרים הוא מהאירועים המשמחים ביותר בחיי נשיא של אוניברסיטה ואני מודה לכם על רגעי הנחת.

בחודש שעבר, במהלך מושב חבר הנאמנים של הטכניון, ציינו את תחילת חגיגות המאה לפתיחת שעריו בבניין הטכניון ההיסטורי בקמפוס הדר. מאז פתח הטכניון את הכיתה הראשונה בחורף 1924 עם שישה עשר סטודנטים וסטודנטית אחת, במסלול יחיד להנדסה בנאית, עברנו דרך ארוכה ודי להתבונן סביבכם כדי לחוש את העוצמה. במחזור הנוכחי, צ”ד, מסיימים אלף שבע מאות ושבעים בוגרים ובוגרות, מהם כ- 1/3 נשים ו-60 המסיימים בהצטיינות ראויה לשבח. אינכם רואים את כולם מפני שהקמפוס צר מלהכיל את כלל הבוגרים ונאלצנו לחלק השנה את הטקס המסורתי לשני טקסים נפרדים.

בתשעים ותשע השנים לקיומו, מיצב הטכניון את עצמו כאוניברסיטה מחקרית מובילה עולמית עם קמפוסים אקדמיים בסין ובארה”ב ויותר ממאה אלף בוגרים שהניחו את התשתית להקמת מדינת ישראל, לביטחונה, לשגשוגה הכלכלי ולחוסנה החברתי.

בוגרי הטכניון עיצבו, וממשיכים לעצב את פניה של המדינה ותורמים לאנושות כולה. היום אתם מצטרפים למשפחה גדולה ונפלאה, חוליה חשובה נוספת בשרשרת ארוכה של מהנדסים, מדענים, רופאים, מחנכים ואדריכלים שהניחו את התשתית האזרחית של מדינת ישראל, הקימו את תעשייתה, ביצרו את ביטחונה וחשוב מכל תרמו לעיצוב חברתה.

בערב המיוחד הזה, כשכולנו חוגגים יחד את סיום לימודכם אני מזמין אתכם להתפעל יחד איתי בגאווה מהישגי העבר, מהמורשת שיצרנו יחד, יש מאין, לאורך אחת המאות המאתגרות והדרמטיות ביותר לאנושות, לעם היהודי, ולכל יושבי הארץ הזאת.

דורות של סטודנטים וסטודנטיות, אנשי סגל אקדמי מנהלי וטכני, שעבורם מצויינות ואחריות לסובב אותם היא דרך חיים. התבוננו לאחור והתחייבו לעתיד.

עמלתם קשה כדי להגיע למעמד הזה. לילות לבנים, אתגרים אינטלקטואלים ועומס לימודי כבד. אנחנו יודעים שהלימודים בטכניון קשים יותר מאשר במקומות אחרים אבל הצלחתם יוצאת הדופן של בוגרינו ועמדות ההובלה שהם תופסים מעידות שהטכניון כנראה עושה משהו נכון.

בחודש שעבר, במהלך מושב חבר הנאמנים הענקתי את מדליית בוגר הטכניון על הישגים יוצאי דופן לשניים מבוגרינו, אהרון אהרון וג’וני סרוג’י. ג’וני סרוג’י, יליד חיפה, סגן נשיא בכיר לטכנולוגיית חומרה באפל, סיים את שני תאריו בפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב בטכניון ולאחר קריירה יוצאת דופן הגיע לפיסגת הטכנולוגיה העולמית. בתפקיד זה הוא מוביל את כלל הפיתוח הטכנולוגי של אפל, חברה שהשפיעה באופן מכריע על האופן בו האנושות מתקשרת וצורכת מידע.

במפגש עם סטודנטים בקמפוס נשאל סרוג’י איזה תפקיד מילא הטכניון בהצלחתו המקצועית בקריירה שלו, והוא השיב: שלטכניון היה תפקיד מרכזי בפיתוח יכולתו להתמודד עם בעיות קשות ומורכבות.

“אתה לא פה רק כדי לקבל תואר”, הוא אמר. “לקחתי קורסים קשים שאיתגרו אותי – אבל בנו את האופי שלי. בטכניון פיתחתי את היכולת לפרק בעיות סבוכות לבעיות פתירות ואז לשוב ולהתבונן בתמונה הגדולה.” לכך הוא אמר יש להוסיף גם את השפעת הסביבה – “צפיפות ה-IQ בטכניון”, כפי שהוא תיאר אותה. כלומר את מצוינותם של המרצים והסטודנטים, כגורם סביבתי שדחף אותו קדימה למיצוי יכולותיו. ומי כמוכם יכול להעיד על כך.

אלא שבכך אין די והימים המורכבים אותם כולנו חווים ללא קשר לדעותינו הפוליטיות מזכירים לנו שחברה אינה נמדדת רק בהישגיה הטכנולוגיים אלא בעיקר בעקרונותיה החברתיים ובלכידותה.

ולכן, כשאנחנו מציינים את שנת המאה לטכניון אנחנו חוגגים לא רק את הישגנו אלא גם את הערכים והמורשת שהנחו אותנו במסע הזה. את רדיפת האמת ואת הפלורליזם. את החתירה לשוויון, לסובלנות, להכלה ולחופש ביטוי. כך הורו האבות המייסדים לפני 115 שנים וכך מורה חוקת הטכניון. ולכם כבוגרי המוסד המפואר הזה נועד תפקיד חשוב ומרכזי בהתמודדות עם האתגרים הניצבים לפתחנו כגורם ממתן המרפא את שסעי החברה.

אנחנו מצפים מכם להצטיין ולהוביל לא רק במישור המקצועי אלא גם במישור הערכי – להנחיל ולהדגים לאחרים את הערכים שספגתם כאן – ערכים של מתינות, סובלנות, שיוויון ומחויבות חברתית. המטען שאתם יוצאים עימו יסייע לכם להיות אנשי מקצוע מעולים, אבל לא פחות מכך, כך אנחנו מקווים, אנשים ואזרחים טובים יותר – קשובים לצרכיו של האחר ונכונים להושיט יד ולסייע בחיזוק המדינה, החברה והקהילה בה אתם חיים. אתם, ברי המזל, היו קשובים לצרכים ונכונים לפעול ולהנהיג באומץ. הידע שרכשתם במהלך התואר מציב אתכם בחזית המדעית והטכנולוגית, אבל הערכים שתגלמו יקבעו את השפעתכם במובן הרחב.

הטקס היום הוא סוג של חגיגת סיום, אבל יותר מכך הוא מציין התחלה. תואר בוגר הטכניון שאתם מקבלים היום הוא כרטיס הכניסה שלכם אל השלב הבא – הזמנה להצטרף לחבורה מובחרת ומפוארת של מי שחלמו, יזמו והגשימו, עבור עצמם ועבור המדינה והאנושות כולה.

אנחנו מקווים שתזכרו בחיבה את שנותיכם בטכניון, גאים במורשת המפוארת שלנו, ומקווים להמשיך ולפגוש אותכם אם כתלמידים לתארים מתקדמים, או בהשתלמויות לאורך החיים וכחברים באגודת בוגרי הטכניון.

הטכניון הוא סכום כל אלו שנגעו בו. תודה לכם על נגיעתכם, תודה למשפחות ולחברים ותודה לסגל המנהלי והאקדמי. עלו והצליחו ועשו טוב.