“עמדות טעינה”

הקמפוס האקדמי כמרחב ציבורי: תערוכת סטודנטים חדשה ברחבי בניין אולמן בטכניון

“יש לי פנקס שבו אני מציירת בשנה האחרונה בכל זמן פנוי – כמו הפסקות, או בבוקר. מציירת בעט, כך שאי אפשר למחוק, האומנות שלי היא מקום לחוסר שלמות. אי  אפשר למחוק, לחזור אחורה, וזה משהו ששחרר בי משהו ברצון לשלמות. זה נתן מקום להתפתח ולטעות. אני שמחה שבטכניון, שמאופיין בחתירה למצוינות ולשלמות, יש גם מקום ללא-מושלם. בחיים לא חשבתי שהציורים מהפנקס יוצגו בפלטפורמה כזאת ציבורית. זה מאוד מרגש שזה קרה, ועוד באולמן”.

גזירת הסרט. מימין לשמאל: דיקנית הסטודנטים פרופ' אילת פישמן, המשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ' עודד רבינוביץ' ודיקן לימודי הסמכה פרופ' חוסאם חאיק

גזירת הסרט. מימין לשמאל: דיקנית הסטודנטים פרופ’ אילת פישמן, המשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ’ עודד רבינוביץ’ ודיקן לימודי הסמכה פרופ’ חוסאם חאיק

את הדברים האלה אמרה אופק צור, סטודנטית בפקולטות לפיזיקה ולהנדסת חשמל ומחשבים, בפתיחתה של תערוכה חדשה בטכניון: “עמדות טעינה”. התערוכה נפתחה בבניין אולמן, שבו לומדים סטודנטים מכל הפקולטות בשנתם הראשונה בטכניון. התערוכה משׂתרעת על חמש קומות שונות של בניין אולמן: בין הכיתות, גרמי המדרגות ומשרדי הייעוץ.

אוצרת התערוכה ולריה גסלב (מימין) עם הסטודנטית ג'ואנה סקלאר ויצירתה של סקלאר "מפרץ כחול"

אוצרת התערוכה ולריה גסלב (מימין) עם הסטודנטית ג’ואנה סקלאר ויצירתה של סקלאר “מפרץ כחול”

אוצרת התערוכה ולריה גסלב הסבירה כי “התערוכה נולדה מתוך תפיסה של הקמפוס האקדמי כמרחב ציבורי. הטכניון הוא מעין עיר, וכמו בעיר, גם כאן יש מתח בין שייכות ואנונימיות, בין קרבה לזרות, ונשאלת השאלה של מי המקום הזה. התערוכות בבניין אולמן נועדו לחזק את תחושות השייכות והבעלות של הסטודנטים ולייצר שיתופי פעולה ותמיכה רעיונית בין סטודנטים, חברי סגל אקדמי, סגל מנהלי ובוגרים.”

התערוכה החלה את דרכה ב”קול קורא” שהזמין את הסטודנטים בקמפוס להשתתף בפרויקט. בסופו של דבר נבחרו 14 סטודנטיות וסטודנטים ממגוון פקולטות, חלקם בלימודי תואר ראשון ואחרים בתארים מתקדמים: יואב אדלשטיין (פיזיקה), אוהד ארידור (מדע והנדסה של חומרים), איתי חן (רפואה), ג’ואל ח’ריש (הנדסה ביו-רפואית), מרק לויט (פיזיקה),  סוניה מטליצה (מתמטיקה), שרון נגוסה (ארכיטקטורה ובינוי ערים), תמר ניקס (ארכיטקטורה ובינוי ערים), ג’ואנה סקלאר (מדע והנדסה של חומרים), קארוליין עטאריה (מדעי הנתונים וההחלטות), אופק צור (פיזיקה והנדסת חשמל ומחשבים), אסיל קב (מדע והנדסה של חומרים), אליס קלמן (ביולוגיה) ואלון רומנו (ארכיטקטורה ובינוי ערים).

ראומה שוורץ כשמאחוריה עבודתה של תמר ניקס, "שבר ענן"

ראומה שוורץ כשמאחוריה עבודתה של תמר ניקס, “שבר ענן”

בצוות ההיגוי של התערוכה השתתפו המשנה הבכיר לנשיא פרופ’ עודד רבינוביץ, דיקנית הסטודנטים פרופ’ אילת פישמן, דיקן לימודי הסמכה פרופ’ חוסאם חאיק ונציגות של לשכת דיקן הסטודנטים והיחידה ללימודי הסמכה. פרופ’ רבינוביץ’ אמר בפתיחת התערוכה כי “כניסתה של האומנות לבניין אולמן, ולטכניון בכלל, מזמנת לנו ביטוי, חוויה רב-ממדית והשלמה לאינטלקט שהוא ההיבט המרכזי בלימודים בטכניון. בניין אולמן הוא כור ההיתוך הטכניוני, המקום שמעצב את בוגרי הטכניון במהלך לימודיהם. זו כבר התערוכה הרביעית בבניין וכיום זה נראה לנו טבעי, אבל כל זה לא היה קורה בלי היוזמה של מזכירת לימודי הסמכה ד”ר אפרת נתיב-רונן והאוצרת ולריה גסלב ובלי שיתוף הפעולה בין היחידות השונות.”

המשנה לנשיא ומנכ"ל הטכניון ד"ר רפי אבירם

המשנה לנשיא ומנכ”ל הטכניון ד”ר רפי אבירם

דיקנית הסטודנטים פרופ’ אילת פישמן אמרה כי “כדיקנית חשוב לי מאוד שהסטודנטים והסטודנטיות שלנו ירגישו שהטכניון הוא בית, ואין בית ללא תמונות, ללא טאץ’ אישי וללא חמימות של בית. התערוכה הזאת מציגה מגוון רחב של יוצרים ונושאים ומזכירה לנו שכולנו אוהבי אדם ושהאומנות מדברת לכולנו.”

אפי ברקאי גורל, ממונת "התקווה הישראלית" בטכניון

אפי ברקאי גורל, ממונת “התקווה הישראלית” בטכניון

דיקן לימודי הסמכה פרופ’ חוסאם חאיק אמר כי “התערוכות באולמן העניקו לבניין הזה לב חדש. האנשים שעובדים בבניין הזה פיתחו קשב עצום לסטודנטים ולסטודנטיות והם שותפים לפרויקטים האומנותיים האלה, שמשדרים יצירתיות פנימה אבל גם החוצה, לרחבי הקמפוס, ומזמנים לנו הזדמנות להתבונן ולחוש את האנושיות שלנו.”

הסטודנט שרון נגוסה ויצירתו "חופשה משפחתית"

הסטודנט שרון נגוסה ויצירתו “חופשה משפחתית”

ראומה שוורץ, העוזרת לענייני מינהל של היחידה ללימודי הסמכה, ניהלה את הפרויקט מטעם הטכניון. היא סיפרה כי “הפרויקט נולד מתוך רצון לסייע ביצירת קשרים חברתיים בין סטודנטים וסטודנטיות, לחזק את הקשר בין הסגל האקדמי והמנהלי, ליצור קהילה תומכת בטכניון, לתת במה לביטוי של סטודנטים יוצרים ולהעניק להם חוויה סטודנטיאלית מיוחדת במינה. בסופו של דבר, הקמת הפרויקט הייתה ‘עמדת טעינה’ עבור כל השותפים בו. בהמשך לתערוכה, ובזכות שיתוף הפעולה הפורה בין לשכת דיקן הסטודנטים והיחידה ללימודי הסמכה, יתקיימו פעילויות נוספות לכלל הסטודנטים והעובדים: סדנאות אמן, פעילות אינטראקטיבית ועוד.”

“עמדות טעינה” היא תערוכת קבע הנגישה בכל שעות פעילות הקמפוס. אפשר לצפות במפת התערוכה כאן.

לפרטים נוספים ושיתופי פעולה – מנהלת הפרויקט ראומה שוורץ Reuma@technion.ac.il

צילומים: יאיר שוורץ