“מנמיכים את הגדרות בין פקולטות”

ברוח השיתופיות האקדמית העל-פקולטית, התקיים מפגש התנעה מוצלח לקהילות מרכז דלורו.

כ-130 משתתפים ובהם נשיא הטכניון, פרופ’ אורי סיון, המשנה לנשיא למחקר פרופ’ נעם אדיר, סגן הנשיא לקשרי ציבור ופיתוח משאבים פרופ’ וויין קפלן, דיקנים על פקולטיים ודיקני יחידות אקדמיות, חברי סגל אקדמי ומנהלי וסטודנטים למחקר מילאו כל פינה בפאב “הכבשה השחורה” בבית הסטודנט, במפגש חוצה פקולטות לעידוד יצירת חיבורים אקדמיים סביב תמות ונושאים משותפים.

המפגש נערך בהמשך לקול הקורא ליצירת קבוצות מחקר תמטיות שישתכנו במרחב מחקר שיתופי פתוח, במכון למדעי הביו-רפואה וההנדסה על שם אנדרה כהן דלורו, המוקם בזכות תרומה נדיבה של קרן אדליס, וצפוי להיחנך בסוף שנת 2026.

הרעיון להתמודדות עם שאלות ליבה ואתגרים מרכזיים דרך מחקר מולטי דיסציפלינרי על-פקולטי, קורם עור וגידים לאור חזונו בן ארבעת השנים של פרופ’ סיון לחיזוק הטכניון דרך חזיתות מחקר כלל מוסדיות.

“המענה לאתגרים בפניהם האנושות ניצבת מצריכים שילוב ידע ותרבות מחקרית מתחומים מגוונים. הרעיון בבניית קהילת דלורו הוא לייצר הזדמנויות לגיבוש צוותי מחקר רב תחומיים שיפרצו את תקרת הזכוכית התחומית. זו הדרך היחידה להתמודדות עם האתגרים האדירים הניצבים בפני האנושות במאה ה-21”, תיאר זאת הנשיא.

מנחה המפגש פרופ’ נעם זיו, סגן המשנה הבכיר להנדסה ומדעי הרפואה וראש היוזמה לבריאות האדם בטכניון (THHI), הציג בפירוט את הרעיון המוביל של המכון, את תכנונו ועקרונותיו. “אנחנו מנמיכים את הגדרות בין פקולטות ומייצרים תנאים למחקר שיתופי מבלי לפגוע בזהות הפקולטית של כל חוקרת וחוקר”, ציין כמסר המרכזי.

במפגש שיתפו רשמים והציגו מניסיונם פרופ’ מוטי שגב מהפקולטה לפיסיקה והנדסת חשמל העומד בראש המכון למצב מוצק, ופרופ’ עמרי ברק מהפקולטה לרפואה הנמנה על המעבדה לחקר רשתות ביולוגיות. השניים תיארו כיצד מחקר שיתופי על-יחידתי מוביל לתובנות משמעותיות ומקוריות, וכיצד ניתן להתגבר על חששות וחסמים בדרך לבניית קהילות מחקר מוצלחות.

פרופ’ מוטי שגב: “אנחנו מכוונים למצוינות אבל קשה מאוד להצטיין שאתה לבד. החיבורים, שיתופי הפעולה והקרבה הפיסית מגבירים את המחויבות והמסירות למחקר של כלל חברי הסגל השותפים לו”.

במהלך הכינוס התקיים דיון פתוח ושאלות ותשובות על ההיבטים המעשיים של הפרויקט.

בהמשך החודש צפוי להיערך מפגש המשך אופרטיבי, בעל אופי אינטימי, סביב שולחנות עגולים.

פרופ’ זיו הודה מעל הבמה לשותפיו ולמסייעים לפרויקט ובהם: פרופ’ פיליפה מלמד (הפקולטה לביולוגיה) פרופ’ יובל גרעיני (הפקולטה להנדסה ביו-רפואית) הגב’ ליאת רטר (הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון) ודר’ מירב סקר (THHI).

פרופ’ זיו (עם המקרופון) במפגש התנעה קהילות דלורו

צילום: רמי שלוש