פרופ’ אשרף בריק מהטכניון הוא הזוכה בפרס רפפורט למצוינות במחקר ביו-רפואי

פרופ' בריק, חבר סגל בפקולטה לכימיה ע"ש שוליך, זכה בפרס בקטגוריית חוקר בכיר. בפרס רפפורט לדוקטורנטים מצטיינים זכתה ד"ר עאליה גרייב מהפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט

פרופ’ אשרף בריק, חבר סגל בפקולטה לכימיה ע”ש שוליך, קיבל את פרס רפפורט למצוינות במחקר ביו-רפואי לשנת 2024 בקטגוריית חוקר בכיר . את פרס רפפורט לדוקטורנטים מצטיינים קיבלה ד”ר עאליה גרייב מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט. טקס הענקת הפרסים התקיים ב-2 ביוני במוזאון תל אביב לאומנות.

פרופ’ אשרף בריק נולד ביישוב אַבּוּ סְנַאן שבגליל המערבי והשלים תואר ראשון באוניברסיטת בן גוריון ותואר שני ושלישי בטכניון. בתום הדוקטורט הוא המשיך לפוסט-דוקטורט במכון המחקר סקריפס בסן דייגו. בשובו לישראל התמנה פרופ’ בריק למרצה בכיר באוניברסיטת בן גוריון, ותוך חמש שנים קודם לפרופסור מן המניין. בשנת 2015 גויס לטכניון ומאז הוא חבר סגל בפקולטה לכימיה ע”ש שוליך. 

טקס הענקת הפרס לפרופ' אשרף בריק בקטגוריית חוקר בכיר

טקס הענקת הפרס לפרופ’ אשרף בריק בקטגוריית חוקר בכיר

“החזון שעומד מאחורי מפעל הפרסים שייסדו הוריי ז”ל,” אמרה עירית רפפורט, בתם של מייסדי קרן רות וברוך רפפורט, “הוא עידוד מצוינות – בין אם בקטגוריית הפרס למחקר ביו-רפואי ובין אם בקטגוריות הפרס לאמנות והפרס לנשים פורצות דרך. פרס המחקר הוא פרס מקצועי אשר בנה לעצמו מוניטין כאחד הפרסים היוקרתיים והחשובים בישראל. לצד זאת, כמי שנולדה בחיפה, העיר המעורבת הגדולה בישראל, המודל של חברה משותפת היה ונותר בעיני מובן מאליו. לכן אין גאה ממני להעניק את הפרס מדי שנה לזוכות ולזוכים המייצגים את החברה הישראלית כולה. בטוחני כי גם הוריי היו גאים לראות את מפעל הפרסים שייסדו מקדש את הערכים עליהם חינכו אותנו; מצוינות, שוויון וכבוד הדדי ללא הבדלי דת, גזע ומין.”

פרופ’ בריק עוסק בכימיה ביולוגית ומפתח שיטות חדשניות ליצירה (סינתזה) של חלבונים בעלי מאפיינים ייחודיים כמו אלה שעברו שינויים לאחר תרגום. חלבונים אלה משמשים באנליזות מבניות, ביוכימיות, ביופיזיקליות ופונקציונליות ובהבנת תפקידם במחלות שונות, וכן בפיתוח טיפולים חדשניים למחלות אלה. הוא זכה בפרסים ומענקים רבים ובהם פרס הומבולדט (גרמניה), פרס היראטה (יפן), פרס טטרהדרון לחוקרים צעירים, פרס אלי הורוביץ (ישראל), פרס האגודה הישראלית לכימיה למדענים צעירים מבטיחים וגם לחוקרים בכירים ומענק ERC Advanced Grant, הניתן לחוקרים מובילים בעלי הישגים חסרי תקדים במחקר. לאחרונה נבחר פרופ’ בריק לאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים.

פרופ' אשרף בריק

פרופ’ אשרף בריק

את פרס רפפורט לדוקטורנטים מצטיינים קיבלה ד”ר עאליה גרייב, שסיימה לימודי רפואה בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט והמשיכה ללימודי דוקטורט בפקולטה בהנחיית פרופ’ אייל גוטליב וכיום בהנחיית פרופ’ זייד עבאסי. ד”ר גרייב חוקרת שינויים מטבוליים מרכזיים במחלת כבד שומני, הסיבה השכיחה ביותר למחלת כבד כרונית והגורם המוביל להשתלות כבד ברחבי העולם. בעזרת כלים מטבוליים היא חשפה לא רק שינויים בפרופיל השומנים אלא גם שינויים משמעותיים במטבוליזם של חומצות אמינו, במיוחד במסלול הגליצין. היא הרחיבה ממצאים אלה כדי להדגים ששינויים מטבוליים מסוג זה נמצאים גם במחלות לב וכלי דם, הגורם העיקרי לתמותה בקרב אנשים עם מחלת כבד שומנית. אף שהפוטנציאל התרפויטי של גליצין כבר נחקר בעבר, המנגנון המביא לירידה ברמות גליצין וההשלכות המטבוליות של מחסור בחומצה זו טרם נחקרו לעומק. בעזרת כלים מטבוליים בשילוב עם גישות פרמקולוגיות וגנטיות ייחודיות במודל ניסיוני של כבד שומני בעכברים, ד”ר גרייב הדגימה כי סינתזה מוגברת של  סרין מגליצין דרך פעילות הפוכה של האנזים המיטוכונדריאלי 2SHMT היא הגורם העיקרי לירידה ברמות גליצין בכבד שומני. בנוסף, עכברים מהונדסים גנטית שאינם מבטאים 2SHMT בכבד מציגים יכולת אנטי-אוקסידנטית מועדפת, שמגנה עליהם מפגיעות עקה חמצונית. הבנתה המעמיקה של עאליה באשר למטבוליזם של גליצין בכבד שומני טומנת בחובה פוטנציאל ליישומים תרפויטיים בעתיד הלא רחוק.

 ד"ר עאליה גרייב

ד”ר עאליה גרייב

קרדיט צילומים: יוסי מסה

לסרטון שהוקרן לכבודו של פרופ’ בריק בטקס הפרס