המקצוע שלכם אינו רק עבודה – הוא שליחות

136 רופאות ורופאים חדשים קיבלו בשבוע שעבר מהטכניון תעודות ד"ר ברפואה. 60% מהבוגרים – נשים.

136 בוגרי הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון קיבלו בשבוע שעבר תעודות “ד”ר ברפואה” בטקס חגיגי שהתקיים בקמפוס.  הטקס נערך במעמד נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון, דיקן הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט פרופ’ עמי אהרונהיים ועירית רפפורט נציגת משפחת רפפורט התומכת בנדיבות רבה בפעילות הפקולטה מאז הקמתה.

הרופאים החדשים בטקס - רגע השלכת כובעי הבוגרים

הרופאים החדשים בטקס – רגע השלכת כובעי הבוגרים

בטקס השתתפו 81 בוגרות ו-55 בוגרים – סך הכל 136 בוגרי מחזור נ”א (51) של בית הספר לרפואה. 26 מהם סיימו בהצטיינות, חמישה בהצטיינות ראויה לשבח ו-14 סיימו את המסלול היוקרתי MD/PhD – תוכנית המשלבת רפואה ומחקר ובוגריה מקבלים תואר כפול: ד”ר לרפואה (MD) וד”ר בפילוסופיה (PhD). את הבוגרים הסמיך בשם סנט הטכניון המשנה הבכיר לנשיא פרופ’ עודד רבינוביץ’. בקריאת שבועת הרופא התכבד פרופ’ משה פליגלמן.

מחזור נ"א של הפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט

מחזור נ”א של הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון אמר לרופאים החדשים ולבני משפחותיהם כי “דווקא היום, דווקא תשעה חודשים לאחר השבעה באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל, בתוך הכאב ומתוך הכאוס ואי-הוודאות, בחרתי לדבר על ערכים. בהתנהלות שלנו בתשעת החודשים האחרונים לא איבדנו את העשתונות, ובשעה שמערכות רבות סביבנו קרסו המשכנו לתפקד מתוך דבקות מעוררת השראה בערכי הטכניון. חיבקנו את אלה שחייהם נעצרו בשבעה באוקטובר ובמלחמה, אירחנו מאות משפחות מפונים במעונות ובבית ההארחה בקמפוס, תמכנו ב-3,500 המילואימניקים שלנו, בקהילה סביב לנו וביחידות צה”ל.” הנשיא ביקש מהדוקטורים החדשים: “זיכרו לא רק את הידע המקצועי שרכשתם אלא גם את הערכים שהטמענו בכם, את החמלה. זיכרו אותם תמיד ובמיוחד כשהים סוער, התורן מחשב להישבר ומפתה לבחור נתיבים קלים יותר.”

הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט קרויה ע”ש התורמים הנדיבים רות וברוך רפפורט ז”ל, שליוו אותה מאז הקמתה. בשם המשפחה דיברה ביתם עירית רפפורט, שאמרה למקבלי התארים: “אתם יוצאים לעולם שבו המקצוע שלכם הוא לא רק עבודה אלא שליחות, וחשוב לי להפנות את הזרקור אל חשיבותה של שליחות זו דווקא נוכח השנה החולפת והמציאות הישראלית. לדבר על תקווה בימים אלה – זה לא דבר פשוט, ובכל זאת, כאחת שמאמינה בכוחם של המדע והרפואה לשנות את החברה, אני רואה בכם את התקווה לעתיד טוב יותר. למרות הקשיים והמתח הביטחוני יש לרפואה היכולת לחבר בין אנשים, לצמצם פערים ולגשר על מחלוקות. מי כמוכם יודע שהרפואה אינה רק מדע, היא גם אמנות החמלה וההקשבה. אנו חיים בתקופה שבה הקיטוב והפחד מאיימים לפרק את החברה שלנו, ועל כן התפקיד שלכם חשוב שבעתיים, כי רק באמצעות חמלה והכלת האחר נוכל ליצור כאן תיקון.”

שולחן הנשיאות (מימין לשמאל) : נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון, דיקן הפקולטה פרופ' עמי אהרונהיים ועירית רפפורט

שולחן הנשיאות (מימין לשמאל) : נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון, דיקן הפקולטה פרופ’ עמי אהרונהיים ועירית רפפורט

דיקן הפקולטה פרופ’ עמי אהרונהיים אמר למסיימים כי “ככל שהרפואה הופכת למתוחכמת וטכנולוגית יותר – מטופליכם תמיד יחפשו את המבט, את החמלה, את החיוך, מילה של עידוד ומגע חם. הם ירצו לראות בעיניכם את האמת, ויבקשו שתמיד תשאירו מקום לתקווה, גם אם זה קורה אחרי עוד משמרת של 26 שעות. התואר המוענק לכם היום מהווה תעודת כבוד והערכה על עמידתכם בכל המטלות הרבות שהצבנו בפניכם. אתם בהחלט ראויים לעצור לרגע, לטפוח לעצמכם על השכם ולומר בסיפוק ובגאווה – עשינו זאת!”


רופא ריאלי

אחד ממסיימי המסלול היוקרתי MD/PhD הוא ד”ר נועם קידר, שסיים את לימודיו בהצטיינות ראויה לשבח. אביו פרופ’ זוהר קידר, גם הוא בוגר הפקולטה, הוא סגן דיקן למינויים קליניים בפקולטה ומנהל המכון לרפואה גרעינית ברמב”ם. פרופ’ קידר העניק לבנו את אפוד ההסמכה ברפואה.

נועם קידר גדל בחיפה ולמד בכיתת מחוננים במרכז חינוך ליאו באק. כבר במסגרת לימודיו לתואר ראשון בפקולטה להנדסה ביו-רפואית הוא זכה במקום הראשון בתחרות פרויקטי הגמר, כשפיתח עם חבריו אפליקציה סלולרית לניבוי ואבחון של פרפור חדרים בלב. בהמשך בחר קידר בתוכנית MD/PhD, לדבריו “מפני שרציתי להיות רופא אבל לא רציתי לוותר על הצד הריאלי.” בדוקטורט, בהנחיית פרופ’ יעל יניב, הוא הרחיב את היריעה לבעיות רפואיות אחרות ובהן התקפי אפילפסיה וסיבוכי לידה, כשהמכנה המשותף הוא חיזוי על סמך אנליזה של נתונים באמצעות AI.

כמו צעירים רבים אחרים גויס נועם למילואים, ולאחר כמה חודשי שירות הוא החל פוסט-דוקטורט בקבוצת המחקר של פרופ’ אסף שוסטר בפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב. גם שם הוא עובד על ניבוי תופעות רפואיות על סמך ניתוח נתונים ב-AI. לדבריו, “צברתי במהלך השנים ידע נרחב ברפואה ולא פחות מכך בתחום ההנדסי. בפוסט-דוקטורט אני ממשיך לעסוק בשילוב בין רפואה והנדסה, והייתי רוצה להמשיך לעבוד בממשק הזה גם בהמשך הדרך, מחוץ לאקדמיה.”

ד"ר נועם קידר עם אביו פרופ' זוהר קידר שהעניק לו את אפוד ההסמכה ברפואה

ד”ר נועם קידר עם אביו פרופ’ זוהר קידר שהעניק לו את אפוד ההסמכה ברפואה

בריאות מהמוח

בוגרת נוספת של מסלול המצטיינים היוקרתי MD/PhD היא ד”ר מאיה שילר, ביתם של הפרופסורים ג’קי ויצחק שילר, חברי סגל בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, וגם היא סיימה את לימודיה בהצטיינות. מאיה נולדה בירושלים, למדה בבית הספר הריאלי וכיום היא נשואה ואם לבת. היא עשתה את הדוקטורט בהנחיית פרופ’ אסיה רולס מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט, ומחקריה עסקו בהשפעת מערכת התגמול הדופמינית במוח על מערכת החיסון. מערכת התגמול מופעלת במצבים רגשיים חיוביים ובעקבות ציפייה חיובית, ומחקריהם של מאיה ועמיתיה הראו כי מצבים כאלה משפיעים על מערכת החיסון. יותר מכך, מחקרים אלה שפורסמו ב-Nature Communications ,Nature Medicine ו-Nature Reviews Immunology הראו כי התערבות מכוונת במערכת התגמול עשויה להוביל לבלימת זיהומים חיידקיים ואפילו לצמצום נפחם של גידולים סרטניים. במהלך לימודיה זכתה מאיה בפרסים יוקרתיים ובהם פרס קלור, פרס ג’ייקובס ופרס רפפורט. כעת היא מתמחה בנוירולוגיה במרכז הרפואי שיבא ומתכננת לשלב בעתיד מחקר בתחום האימונולוגי ועבודה קלינית עם חולים. 

ד"ר מאיה שילר והוריה, הפרופסורים יצחק וג'קי שילר, שהעניקו לה את אפוד ההסמכה ברפואה

ד”ר מאיה שילר והוריה, הפרופסורים יצחק וג’קי שילר, שהעניקו לה את אפוד ההסמכה ברפואה

דור רביעי ברפואה

עומר קרנר, בוגר מחזור נ”א בהצטיינות, הוא דור רביעי ברפואה. אביו ד”ר ארתור קרנר הוא בוגר הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון ומנהל היחידה לקרדיולוגיה פולשנית בקריה הרפואית רמב”ם. דודו, אחיו התאום של ארתור, הוא רופא הנשים ד”ר רם קרנר, והם לא סתם תאומים זהים – הם סיימו את לימודי הרפואה בהפרש של שנה, סיימו קורס טייס בהפרש של ארבעה חודשים, ושניהם נשואים לפיזיותרפיסטיות. אימם, סבתו של עומר, היא פרופ’ ויקי קרנר, שהייתה מנהלת המכון לפתולוגיה ברמב”ם וממייסדי הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, וגם אביהם היה רופא – רופא שיניים. ובראש הפירמידה – סבם של התאומים, שהיה מנהל בית חולים וכירורג בעיר סטורוז’ינץ שבאוקראינה, ואשתו הייתה רופאת עור. אותו סבא-רבא הציל את כל אחיו כשהביא אותם אליו והגן עליהם באמצעות מעמדו כמנהל בית החולים.  

ד"ר עומר קרנר בטקס ההסמכה

ד”ר עומר קרנר בטקס ההסמכה

 

 

צילומים: שי אלבז