מכתב ראשי אוניברסיטאות המחקר בישראל (ור”ה):

"שרי ממשלת ישראל וחברי הכנסת - אתם תהיו חתומים על ״חוקי ההשתקה וההפחדה״ שיהפכו את האקדמיה בישראל למצורעת בעולם! אתם תעניקו פרס יקר ערך לארגוני ה-BDS, הקוראים לחרם אקדמי על ישראל״

בדיון של וועדת השרים לחקיקה שהתקיים אתמול, 7.7.24, החליטה הממשלה להעביר את הסמכות לקידומה של הצעת החוק המאפשרת לפטר אנשי סגל ללא פיצויי פיטורים בשל התבטאויות שיפורשו על ידי פוליטיקאים כ״מסיתות״, להלן, “חוק ההשתקה”, לידי הקואליציה, בראשתו של ח”כ אופיר כץ (ליכוד) שהוא גם יוזם הצעת החוק. זאת, חרף עמדת מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים שגורסת כי יש להתנגד להצעת החוק וכי ״דווקא בין כותלי האקדמיה יש לאפשר חופש ביטוי רחב במיוחד, שכן בלב העיסוק של האקדמיה הוא ביטוי של רעיונות, הצגת ביקורת ופיתוח מחשבתי. יצירת אפקט מצנן בין כותלי האקדמיה מעצימה את הפגיעה בחופש הביטוי ופוגעת אף בחופש האקדמי, ולכן אין כל הצדקה לקבוע דווקא באקדמיה רף מחמיר לפיטורין בגין התבטאויות. מוצע להתנגד להצעת החוק, היא אינה עומדת באמות מידה חוקתיות״.

ההחלטה להמשיך ולקדם את החוק לא יכלה להתקבל בעיתוי אומלל יותר. זאת בשעה שהאוניברסיטאות בישראל נאבקות כנגד גל צונאמי של חרמות אקדמיים על מרצים ומוסדות ישראליים, ונידויים מצד מוסדות אקדמיים בעולם. זאת עד כדי חשש אמיתי לבידודה המלא של ישראל מהקהילה המדעית הבינלאומית.

מטרת חוק ״ההשתקה״ ברורה והיא אחת: לצבוע את האקדמיה כגוף לא נאמן למדינה, לרדוף מדענים, חוקרים ומרצים במטרה להשתיקם, ולהגביר את התלות של האוניברסיטאות בגורם הפוליטי, שר החינוך שהוא גם יו”ר המל”ג, שאחראי בין השאר על תקצובם.

חוק זה מצטרף ל”חוק ההפחדה” אותו מקדמת ח”כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית), שמטרתו זהה ומכוונת הן לסילוק סטודנטים והן לפירוק תאים פוליטיים של סטודנטים –  חוק שיעלה לדיון השבוע ביום ג’ בוועדת החינוך של הכנסת.

יובהר ויודגש מעל לכל ספק כי אנו, ראשי אוניברסיטאות המחקר בישראל, תומכים בחוקים הקיימים נגד תמיכה בטרור או ההסתה לטרור, חוקים החלים על כל אזרחי מדינת ישראל ללא קשר לעיסוק. אנו מתנגדים נחרצות לכל הסתה או תמיכה בטרור, ובוודאי שלא ניתן יד לניצול החופש האקדמי לטובת זאת.

הסמכות החוקית לפעול כנגד מסיתים או מי שמביעים תמיכה בטרור, בכל רחבי ישראל כולל האוניברסיטאות, שייכת למשטרת ישראל והשב”כ, ויש להם כל הסמכות החוקית לפעול גם נגד מרצים או כל אדם אחר במדינה.

הניסיון לגרור את האוניברסיטאות לתפקיד אכיפתי זה, עם רף הוכחתי נמוך יותר מזה הנדרש בחוק הקיים, מטרתו לצבוע את האקדמיה כגוף תומך טרור, כגוף אנטי-ציוני, למרות שהמציאות האמיתית, במיוחד לאחר ה- 7.10. – היא הפוכה לחלוטין, ובכך ולהחליש את האקדמיה ולהופכה לכלי פוליטי. יתרה מכך, החוק מעניק סמכות מלאה לפוליטיקאים להחליט מהי הסתה בקמפוסים, במקום למשטרת ישראל ובתי המשפט, ובכך לשלוט למעשה ללא מצרים, הן בחופש הביטוי של חברי סגל וסטודנטים והן בתקציב של המוסדות.

זוהי למעשה אותה ההפיכה המשטרית מלפני ה- 7.10, שמגיעה בדלת האחורית לאקדמיה – כפי שכבר הבטיחו לנו.  מה לנו האקדמיה אם איננו יכולים לשלוט בה…

מלבד זאת, ולא בשולי הדברים, הצעת חוק ההשתקה פוגעת באופן חסר תקדים, בדיני העבודה המקובלים בישראל. לראשונה יתאפשר לפטר עובד ללא פיצויי פיטורין, תקדים שלא מופיע בשום מקום אחר בספר החוקים של מדינת ישראל. ענישה שלא מופעלת אפילו על פושעים פליליים.

מעבר לכך, חשוב מאוד להדגיש כי במציאות הנוכחית, הצעות אלו  משחקות ישירות לידיהם של אלו הקוראים לחרם אקדמי על ישראל. החלשת עצמאות האוניברסיטאות והכפפתן לפוליטיקאים, מחזקות את טיעוניהם של אלו המבקשים לנדות אותנו מהקהילה האקדמית הבינ”ל – ממש מתן פרס יקר ערך לארגוני ה- BDS, ואויבי ישראל. חוקים אלו מקרבים אותנו להונגריה, ומרחיקים אותנו ממערב אירופה וצפון אמריקה.

אנו קוראים  לשר החינוך, ליו”ר ועדת החינוך ולכל חברי הכנסת – עדיין לא מאוחר לעצור את תהליך החקיקה. תתערבו, תצביעו נגד ואנא מינעו פגיעה חסרת תקדים ובלתי הפיכה באקדמיה הישראלית!

בכוונתנו לפעול בכל הכלים החוקיים העומדים לרשותנו על מנת לעצור את הצעות החוק הללו.