נוגעים בנובל

ספיר ביטון ומיכאל בירק, שני דוקטורנטים מצטיינים מהפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע"ש ויטרבי משתתפים השבוע בכנס לינדאו, אירוע מדעי יוקרתי שבו נפגשים מדענים צעירים עם זוכי פרס נובל

הכנס ה-73 מתקיים השבוע בעיר לינדאו בגרמניה ומשתתפים בו 650 מדענים צעירים ומבטיחים שנבחרו בקפידה על סמך כישוריהם ויכולותיהם. בכנס הם נפגשים עם 37 גברים ונשים זוכי פרס נובל ובהם גם פרופ’ מחקר דן שכטמן מהפקולטה למדע והנדסה של חומרים בטכניון.

ספיר ביטון השלימה בפקולטה תואר ראשון ושני וכיום היא מלגאית אריאן דה רוטשילד – מלגה מטעם קרן רוטשילד-קיסריה לדוקטורנטיות מצטיינות. בעבודת הדוקטורט בהנחיית פרופ’ ניר טסלר היא עוסקת בהתקנים מתחומי האופטואלקטרוניקה והמיקרואלקטרוניקה המבוססים על תהליכים אלקטרוכימיים. לדברי פרופ’ טסלר, “טרנזיסטורים אלקטרוכימיים וזיכרונות אלקטרוכימיים הם כנראה חלק מהשלב הבא של תעשיית המיקרואלקטרוניקה, ואני שמח מאוד שספיר לקחה אותנו לכיוון הזה. העובדה שחוקרים בעולם משנים את מבנה ההתקן שלהם בעקבות תובנות של ספיר היא הוכחה ישירה למצוינות שלה.” במאמר שפרסמו בקיץ האחרון הציגו השניים מודל המתאר את מנגנון אי-היציבות בפרובסקיטים – תאים הצפויים להשתלב בתאי שמש מסיליקון ובהמשך גם כתאים קלים וחצי שקופים למגוון יישומים אחרים. ממצאי המחקר צפויים להאיץ את השימוש בפרובסקיטים ולייעל את הפקתה של אנרגיה ירוקה.

ספיר ביטון

ספיר ביטון

מיכאל בירק השלים תואר ראשון כפול בפיזיקה ובהנדסת חשמל ומחשבים במסגרת תוכנית העתודה “פסגות”, וכיום הוא דוקטורנט בהנחיה משותפת של פרופ’ עדו קמינר (AdQuanta) מהפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי ופרופ’ אורן כהן מהפקולטה לפיזיקה. במחקר הדוקטורט הוא עוסק בתאוריה ויישום של אופטיקה קוונטית. לדברי פרופ’ קמינר, “התרומה של מיכאל הייתה חיונית לפרסומים שלנו ב- Nature Physics וב- Nature Photonics בשנה שעברה, בהם הוא אחד המחברים הראשיים. שני המאמרים יחד הניחו בסיס לתחום מחקר חדש – אופטיקה קוונטית של שדות חזקים – שכבר החל להעסיק חוקרים ברחבי העולם. במאמר שלישי, שפורסם ב-Journal of Optics, הוביל מיכאל את תרומת הטכניון בשיתוף פעולה בין-לאומי של חוקרים כשהוא מפגין כישורים מרשימים של מנהיגות ושיתוף פעולה.”

מיכאל בירק

מיכאל בירק