זינוק בעלייה

שנה אחרי חנוכת "בית אנייר" בטכניון נחנכה מכינת אנייר (Anières) – קרש קפיצה לעשרות צעירים עולים חדשים דוברי רוסית. במחזורים הקרובים תתרחב המכינה ותכלול תלמידים מכל רחבי העולם

בסוף חודש יולי התקיים בטכניון טקס חנוכת מכינת אנייר (Anières) – יוזמה חדשה שתסייע לעשרות עולים חדשים מהארץ ומחו”ל להתקבל ללימודים בפקולטות השונות ובמסלולים המגוונים בטכניון – מדעי המחשב, הנדסת חשמל ומחשבים, הנדסת נתונים, הנדסת תוכנה, הנדסת אווירונוטיקה, הנדסת מערכות והנדסה כימית וביוכימית. האירוע התקיים כשנה אחרי חנוכת בית אנייר ע”ש מארק המון בקמפוס, שבו מתגוררים כ-120 סטודנטים הלומדים בתוכנית.

תלמידי התוכנית עם הנהלת המכינה, הנהלת הטכניון ונציגי  אנייר

תלמידי התוכנית עם הנהלת המכינה, הנהלת הטכניון ונציגי אנייר

מאחורי יוזמת אנייר(Anières)  עומד מרק המון, שקיבל בשנה שעברה מנשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון את “סיכת נאמן הטכניון” – תואר הניתן לאישים התומכים בטכניון בנדיבות ולאורך זמן. המון למד במוסד טכנולוגי מוביל של ארגון World ORT בעיירה אנייר בשוויץ. כמה שנים לאחר סגירתו של המוסד, בשלהי שנות ה-90, התוכנית “עשתה עליה” ביוזמתו כפרויקט חינוכי של World ORT קדימה מדע בשיתוף תוכנית נעל”ה של משרד החינוך, הסוכנות היהודית, הטכניון וכפר הנוער ויצו נהלל.

“אתם בני מזל,” אמר מרק המון לסטודנטים. “אני עצמי הייתי במצב דומה לפני 55 שנים כאשר קיבלתי במסגרת ‘אנייר’ הזדמנות אחרונה להיות מהנדס עם קריירה נפלאה. אמרתי לעצמי, אעשה כל מה שביכולתי להתקבל לאותו בית ספר להנדסה ולהיות מהנדס. אנו חיים בעולם טכנולוגי, ואילו נדרשתי לבחור היום מקצוע הייתי בוחר שוב בעולם ההנדסה – כי הנדסה היא הדרך הטובה ביותר לחולל שינוי בעולם. אתם החלוצים, מחזור ראשון במכינה, ואני מאחל לכם את כל ההצלחה שבעולם.”

לצד תלמידי המחזור הראשון במכינה השתתפו באירוע רוברט זינגר – מייסד שותף של מכינת אנייר, יו”ר דירקטוריון ארגון אלומות אור והמרכז לאימפקט יהודי, לשעבר מנכ”ל הקונגרס היהודי העולמי (WJC) ומנכ”ל World ORT; ראש המכינה קים ווב; מנהלת תחום סטודנטים במינהל לסטודנטים עולים במחוז חיפה והצפון, אירנה נירקו; ראשת המרכז לחינוך קדם-אקדמי בטכניון פרופ׳ טלי טל ומנהלת המרכז אילנה לוסטיג; מנהלת תוכנית אנייר אירה לוטמן; ראשון הבוגרים של תוכנית אנייר בטכניון מישה קלינוב; ומפקד תוכנית עתידים בצה”ל סא”ל אוריה.

שיחת זום עם מרק המון

שיחת זום עם מרק המון

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון אמר כי “אנו רואים בתוכנית גשר חשוב לשילוב עולים מתוך ראיית פוטנציאל התרומה הגדול שלהם למדינת ישראל. ידידותנו עם תוכנית אנייר אינה ארוכה, אבל מדובר בקשר עמוק ומעורר השראה. כבר בתחילת המפגש הראשון עם נציגי אנייר, לפני שנים, התמקדה השיחה בינינו לא במימון ולא בבינוי אלא בערכים – ערכים שעד היום הם הבסיס לשותפות המיוחדת הזאת. אנייר היא תוכנית המעוררת השראה עצומה, ואין לי ספק שהשותפות שנוצרה בינינו היא שותפות לחיים. בשם הטכניון אני אומר לכם: אנחנו גאים בתוכנית אנייר ומחויבים לה לגמרי.”

בשם תלמידי המחזור הראשון דיברה ולריה רויטך, שהגיעה מאוקראינה לישראל לפני שלוש שנים במסגרת תוכנית נעל”ה. ולריה, בת 18, אמרה כי “אחרי הבגרויות ידעתי שאני רוצה ללמוד באוניברסיטה, ואז נתקלתי בפרסום של תוכנית אנייר, ובזכות התוכנית הגעתי לאוניברסיטה הטובה ביותר. תודה מכולנו לטכניון, לתוכנית אנייר ולכל מי שסייע ויסייע בפרויקט הזה על ההזדמנות ללמוד במכינה פיזיקה, עברית, אנגלית ומתמטיקה ולהיות מוכנים ללימודים בטכניון.”

התוכנית החדשה מעניקה למשתתפים תמיכה כלכלית, אקדמית וחברתית כדי לסייע להם לממש את הפוטנציאל שלהם ולהתקבל לטכניון. היא כוללת מלגת קיום שמכסה את כלל הוצאות המחיה, ליווי אישי אקדמי וחברתי, קהילה ונטוורקינג, כולל הרצאות וסדנאות לשיפור כישוריהם הלא אקדמיים.

ראש המכינה קים ווב אמרה כי “מכינת אנייר היא יותר ממכינה – היא מורכבת משלושה חודשי אולפן, שלושה חודשי קדם-מכינה ותשעה חודשי מכינה. המחזור הראשון יצא לדרך עם 36 תלמידים שנבחרו מתוך 498 מועמדים, כולם עולים חדשים מעוטי יכולת. בקיץ הבא נפתח שתי קבוצות נוספות, כחמישים תלמידים בסך הכול, שחציים עולים חדשים שכבר נמצאים בישראל וחציים מחו”ל.”

רוברט זינגר, ממייסדי מכינת אנייר, אמר לסטודנטים: “נבחרתם למכינה מתוך כ-498 מועמדים, ומכאן הכול תלוי רק בכם ובהשקעה שלכם. משימתכם כאן היא ללמוד ולהצטיין, ואנחנו נדאג לכל השאר. אנחנו מצפים מכם לא רק להיות מהנדסים מעולים אלא גם ישראלים מעולים.”

מייסד מכינת אנייר רוברט זינגר (מימין) עם נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון

מייסד מכינת אנייר רוברט זינגר (מימין) עם נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון

פרופ’ טלי טל, מנהלת המרכז לחינוך קדם-אקדמי בטכניון, שבמסגרתו פועלות מכינות הטכניון, אמרה כי “לקחתי על עצמי את תפקיד ראש המרכז כדי להגשים מטרות חברתיות שחשובות לי ולטכניון: להרחיב את המגוון האנושי בקמפוס ולתת הזדמנות לאוכלוסיות שהרקע שלהן מקשה עליהן להתקבל לטכניון בלי מכינה. מכינת אנייר תגשים את המטרות האלה ללא כל ספק.” אילנה לוסטיג, מנהלת המרכז הקדם-אקדמי, שהובילה את הקמת המכינה, אמרה לתלמידים: “נפגשתי עם צוות אנייר לראשונה לפני שנה בלבד. זו הייתה עבורי פגישה מרגשת מאוד, ומייד הרגשתי שנוכל לבנות את זה. זה היה מאמץ מרוכז ומהיר שבו גייסנו אתכם – סטודנטים מבריקים ומעולים. אני מאמינה בתוכנית הזאת. כל אחד מכם מקבל כאן הזדמנות נפלאה  – הזדמנות ללמוד באוניברסיטה הטובה בישראל ולהיות אזרחים מצליחים ותורמים כאן בישראל.”

באירוע נכח גם מישה קלינוב, בוגר הטכניון הראשון בתוכנית אנייר ויו”ר אגודת הבוגרים של התוכנית. מישה, שהגיע לטכניון מכפר הנוער ויצו נהלל והשלים בטכניון תואר בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי,  והיום סטודנט לתואר שני בפקולטה. הוא אמר כי “התוכנית סללה לי דרך לקריירה. זאת תוכנית משנה-חיים.”  

סא”ל אוריה, מפקד תוכנית עתידים בצה”ל שתלווה את התלמידים במכינה לקראת שירותם בעתיד, אמר כי “צה”ל זקוק מאוד לאנשים מוכשרים כמוכם תמיד, ובוודאי כיום. תודה לכם על שיתוף הפעולה הזה, החשוב כל כך לצה”ל ולחברה הישראלית כולה. עבורנו זו אחריות גדולה ללוות את הסטודנטים האלה לקראת הצבא ובמהלך השירות ולסייע להם לממש את הפוטנציאל. נעשה ככל יכולתנו בעניין הזה.”