למען קידום הספורט בישראל

הגולשים תום ראובני ושרון קנטור רשמו הישג היסטורי עם זכייתם במדליות זהב (ראובני) וכסף (קנטור) באולימפיאדה בפריז – שתיים מתוך שבע המדליות הישראליות שהושגו עד כה במשחקים האולימפיים  השניים מתחרים על דגם iQFOiL – גלשן רוח המשתתף לראשונה באולימפיאדה.

ראובני וקנטור זכו בשנים האחרונות לליווי מקצועי של ד”ר אריאל פישר והדוקטורנט רז מרגי מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון, במסגרת שיתוף הפעולה בין הטכניון לוועד האולימפי בישראל.

ד”ר אריאל פישר, ראש המעבדה לביו-תנועה והתקנים לבישים בטכניון, השלימה תואר ראשון ב-MIT ודוקטורט בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, ואחרי פוסט-דוקטורט באוניברסיטת סטנפורד שבה לפקולטה בטכניון כחברת סגל בהנדסה ביו רפואית. במסגרת העבודה עם גולשי הרוח ערכה קבוצת המחקר שלה אנליזה ביומכנית של תנועות הספורטאים האולימפיים בזמן אימונים וניתחה את הקשר בין תנועות אופייניות בגלישה (“פמפום” ו”סיבוב”) לביצועי הספורטאים. לדברי ד”ר פישר, “פיתחנו כלי שמשמש את המאמנים ואת המנהל הטכני של הגולשים בתום האימון ועוזר להם להבין באופן כמותי ומדויק את הקשר בין הביצוע והטכניקה של הגולש ובין תכונות הגלשן עצמו (מבנה ואלסטיות). הכלי הזה מאפשר לספורטאים ולמאמנים לבחון את הטכניקות וציוד שלהם וכך לשפר את ביצועיהם של הגולשים.” גישה זו, המגבה את הספורטאים בהבנה מדעית וביומכנית שמעבר לאינטואיציות ולתחושות, צפויה לסייע לספורטאים במגוון ענפים נוספים.

ד"ר אריאל פישר

ד”ר אריאל פישר

כל הכבוד לנבחרת שלנו בהתעמלות אמנותית על ההישג הנפלא וברכות על מדליית הכסף! 🥈🥈🥈🥈🥈

המתעמלת האולימפית שחוקרת בטכניון את הביומכניקה של ההתעמלות

רצינו רק לשתף שאצלנו בטכניון, במעבדתה של ד”ר אריאל פישר לביו-תנועה והתקנים לבישים בפקולטה להנדסה ביו-רפואית, נערך לאחרונה מחקר שעסק בניתוח הביומכניקה של מתעמלות אומנותיות.

נטלי מנדלסון, מתעמלת אולימפית בעברה וסטודנטית בטכניון, הציגה בחודש שעבר בכנס של הארגון הבין-לאומי לביומכניקה בספורט (ISBS) שהתקיים באוסטריה, מחקר העוסק בניתוח הביומכניקה של מתעמלות אומנותיות. המחקר נערך בהנחיית ד”ר אריאל פישר מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית ובשיתוף מעבדתה של ד”ר סמדר פלג מהמרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט.

המחקר שהציגה מנדלסון בכנס עוסק בניתוח הביומכניקה של התנועה של מתעמלות אומנותיות בשיטה “ללא מרקרים” – Markerless Motion Analysis. המחקר, שבו השתתפו מתעמלות עילית, התמקד בתנועות פוּאטֶה (Fouetté balance and turns) – תנועות שכיחות מאוד בהתעמלות אומנותית, העלולות להוביל לעומסים גדולים ולפציעות.

לדברי ד”ר אריאל פישר, “המחקר נועד לשפר את הידע שלנו על אלמנטים בסיסיים בהתעמלות אומנותית בהקשר של עומס-יתר על המרפקים ועל כפות הרגליים. זה המחקר הראשון שנעשה על קינמטיקה וקינטיקה בהתעמלות אומנותית, והוא כולל חלוקה (סגמנטציה) של התנועה ואפיון התנועה והכוחות על מפרקיהן של המתעמלות. אנחנו מעריכות שהממצאים יסייעו במניעת פציעות ואימונים מותאמים.”

נטלי מנדלסון, שהשתתפה באולימפיאדת ריו (2016) עם נבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית, לומדת בטכניון במסלול לימודים תובעני במיוחד: תואר כפול בהנדסה ביו-רפואית ורפואה (BSc ו-MD). היא סיפרה כי בחרה ללמוד בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון משום ש”בקריירה הספורטיבית שלי עברתי המון פציעות ותמיד עניין אותי מה קורה לי בגוף ואיך אפשר לטפל או לתקן את זה. הרגשתי חסרת אונים, כאובה ולפעמים גם מיואשת. זה עורר בי רצון לסייע לאנשים להשתקם, להפחית מהסבל והכאב שלהם, למצוא ולפתח פתרונות בתחום הזה. כששמעתי על התואר בהנדסה ביו-רפואית, שגם משלב המון דברים שאני אוהבת – מתמטיקה, פיזיקה, פיזיולוגיה וטכנולוגיה – הבנתי שזה מתאים לי.”

בסרטון קטע מתוך “אפשר שאלה” כחלק מאירוע נוער טקטוק בטכניון: