חן חן

חן בֵּר וחן בַּר שירתו יחד בצבא והשלימו שלושה תארים, כמעט במקביל, באותה פקולטה. בשבוע שעבר הם את תעודות הדוקטור בטקס השנתי שיתקיים בטכניון

חן בֵּר שירתה בחיל המודיעין, השלימה שלושה תארים בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי וכיום עובדת בתעשייה. ב-4 בספטמבר היא קיבלה את תעודת הדוקטור בטקס שהתקיים בטכניון.

חן בֵּר וחן בַּר

חן בֵּר וחן בַּר

חן בַּר שירת בחיל המודיעין, השלים שלושה תארים בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי וכיום עובד בתעשייה. ב-4 בספטמבר הוא קיבל את תעודת הדוקטור בטקס שהתקיים בטכניון.

חן בֵּר, ילידת אשדוד, חקרה בעבודת הדוקטורט שלה תהליכי למידה ברשתות נוירונים בהנחייתם של פרופ’ עמרי ברק (רפואה) ופרופ’ שמעון מרום (רפואה והנדסת חשמל). בתיכון היא הרחיבה פיזיקה, מחשבים ואלקטרוניקה, ואחרי שירות שירות משמעותי וייחודי במודיעין התחילה את לימודי התואר הראשון בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי. כבר במהלך התואר הראשון היא ערכה שני פרויקטים מחקריים, מה שהוביל בסופו של דבר להחלטה להמשיך לתארים מתקדמים.

נוירון, במשמעותו הטבעית, הוא תָּא עָצָב – היחידה הבסיסית במערכת העצבים. הנוירון אחראי להעברת מידע במערכת זו באמצעות יחידות הקרויות סינפסות. בהשראתה של מערכת העצבים התפתח בעשורים האחרונים התחום ההנדסי הקרוי “רשתות נוירונים מלאכותיות”, העומד בבסיסן של למידה עמוקה, למידה חישובית ובינה מלאכותית בכללה.

המחקר של חן בר עסק בקשר בין הדינמיקה של הרשת לבין התנהגותה תוך כדי תהליכי למידה, הן ברשתות נוירונים טבעיות והן באלה המלאכותיות. “אבני הבניין בשני סוגי הרשתות דומות,” היא אומרת. “בשני המקרים מדובר בנוירונים שמחוברים ביניהם בקשרים סינפטיים ויוצרים מערכת מורכבת. חקרתי את הנושא בשלושה הקשרים: בתרביות תאים, בחיות ובמודלים מתמטיים. האתגר היה להבין איך שינויים בפעילות הרשת מאפשרים למידה של משימה חדשה או רכישה של זיכרון חדש על  ידי הרשת. כמו ברשת העצבים הטבעית, כך גם ברשתות מלאכותיות – תהליכי למידה משאירים ‘עקבות’ בדינמיקה של הרשת ומובילים בסופו של דבר לעיצובה מחדש. מערכת הקשרים בין הנוירונים משתנה בהדרגה כך שבסופו של תהליך למידה מוצלח הרשת מסגלת לעצמה התנהגות חדשה רצויה.”

חן בַּר גדל במודיעין והשלים בגרות מורחבת בפיזיקה ובמדעי המחשב – את לימודי המתמטיקה הוא סיים כבר בכיתה י במסגרת התוכנית לנוער מוכשר במתמטיקה באוניברסיטת בר אילן. “הלימודים בתוכנית זימנו לי בפעם הראשונה אתגרים לימודיים משמעותיים וגם משברים – זה היה קשה ומלמד מאוד, ואולי במובן הזה התוכנית קצת הכינה אותי לטכניון.”

לאחר שהשתחרר מהצבא השלים פסיכומטרי והחל ללמוד הנדסת חשמל ומחשבים במסלול מחשבים ותוכנה. מייד אחרי התואר הראשון החל ללמוד לתואר שני בהנחיית פרופ’ ענת לוין, ובמהלך הלימודים עבר למסלול ישיר לדוקטורט.

בעבודת הדוקטורט חקר בר את התופעה הקרויה Speckle – הפרעה בתבנית הפיזור של אור הפוגע בחומר. “פעם, כדי לחקור Speckles, נדרשו כלים חישוביים יקרים מאוד, או נוסחאות שהתאימו למקרים ספציפיים מאוד. בקבוצת המחקר שלנו פיתחנו שיטת סימולציה המבוססת על כלים מעולם הגרפיקה הממוחשבת – רעיון שעלה במהלך קורס של פרופ’ אמיר רוזנטל. מבחינה יישומית, היכולות האלה חשובות מאוד למחקר ביולוגי, ובאמת זה התחום שאני עוסק בו כיום.”

בר עובד בחברת PatenSee הפועלת במסגרת חממת  MEDXועוסקת בניטור זרימת הדם במטופלי דיאליזה. “אנשים הסובלים מאי-ספיקת כליות וזקוקים לדיאליזה מגיעים למכון פעמיים או שלוש בשבוע ומתחברים למכונה המנקה להם את הדם. הניקוי מתבצע על ידי פיסטולה עורקית-ורידית – חיבור מלאכותי בין העורק והווריד ביד. מעבר לכך שמדובר בתהליך לא נעים במיוחד, לעתים נוצרת במהלכו סתימה, ואם לא מאתרים אותה בשלב מוקדם מספיק היא עלולה לגרום סיבוכים. המוצר שאנחנו מפתחים מנטר את מצב הפיסטולה באמצעים אופטיים, ללא מגע במטופל.”

במהלך הלימודים שניהם התחתנו: חן בַּר נישא לירדן לביא, כיום ירדן לביא-בר, מעצבת גרפית, בוגרת מכון אבני ביפו ובוגרת תואר ראשון במדעי הרוח באוניברסיטה הפתוחה; וחן בֵּר, לשעבר חן כהן, נישאה לתום בר, בוגר הפקולטות להנדסת חשמל ומחשבים (תואר ראשון) ולמדעי הנתונים וההחלטות (תואר שני). תום וחן בר הם הוריהם של יער, בן ארבע וחצי, ונטע בן השנתיים.

ב-4 בספטמבר נפגשו חן וחן עם בני משפחותיהם בטקס וציינו באופן רשמי את הפרידה מהטכניון, שבו למדו במשך יותר מעשור, ואת תחילתן של קריירות חדשות – היא כמהנדסת אלגוריתמים ב-KLA, והוא כמפתח אלגוריתמים ב-PatenSee. נאחל להם הצלחה כפולה ומכופלת.