כוכבי אדמס

חמישה דוקטורנטים מהטכניון קיבלו את מלגת אדמס היוקרתית מטעם האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים

חמישה דוקטורנטים מהטכניון קיבלו את מלגת אדמס מטעם האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. נוסף על פטור משכר לימוד, המלגאים מקבלים 100,000 ש”ח לשנה למשך שלוש או ארבע שנות לימוד ועוד 3,000 דולר לשנה להשתלמויות בחו”ל. על פי הודעת האקדמיה, “זוכי המלגות הם חוד החנית של חוקרי העתיד של מדינת ישראל בתחומי מדעי הטבע, מדעי החיים, הנדסה, מתמטיקה, מדעי הנתונים ומדעי המחשב”.  

בתמונה מימין: מלגאי אדמס לשנת 2025-2024 ביחד עם מר סילבן אדמס, נשיאת האקדמיה לשעבר פרופ' רות ארנון, נשיאת האקדמיה לשעבר פרופ' נילי כהן, חבר האקדמיה ויו"ר ועדת מלגות אדמס פרופ' משה אורן וראשת תוכנית מלגות אדמס בת-שבע שור.  צילום: מיכל פתאל, באדיבות האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים

בתמונה מימין: מלגאי אדמס לשנת 2025-2024 ביחד עם מר סילבן אדמס, נשיאת האקדמיה לשעבר פרופ’ רות ארנון, נשיאת האקדמיה לשעבר פרופ’ נילי כהן, חבר האקדמיה ויו”ר ועדת מלגות אדמס פרופ’ משה אורן וראשת תוכנית מלגות אדמס בת-שבע שור. צילום: מיכל פתאל, באדיבות האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים

טקס הענקת המלגות (לשנים 2023-2024) התקיים ביום ראשון, 29 בספטמבר 2024, במסגרת סמינר אדמס השנתי ובהשתתפות נציג המשפחה מר סילבן אדמס ונשיאת האקדמיה לשעבר פרופנילי כהן. 

פרופ’ דוד הראל, נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, הדגיש את חשיבות המלגות: ‘בימים מאתגרים אלה, שבהם אנו עדים לסימנים מדאיגים של בידוד אקדמי של מדענים ומוסדות מחקר ישראליים, חשוב מתמיד לחזק את מחויבותנו לערכים האוניברסליים של המדע: שיתוף פעולה, חדשנות וחתירה לידע למען קידום האנושות. מלגאי אדמס החדשים מייצגים את פסגת המצוינות האקדמית, והם עתיד המדע הישראלי. אנו אסירי תודה למשפחת אדמס על תרומתה החשובה באמצעות מלגות אדמס לפיתוח ולטיפוח ההון האנושי המדעי של ישראל לדורות הבאים. 

אלה מקבלי המלגות מהטכניון: 

יהונתן זומר מהפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי. זומר השלים תואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב ותואר ראשון ברפואה בטכניון, שניהם בהצטיינות יתרה. כיום הוא דוקטורנט בהנחיית פרופ’ שי מנור מהטכניון ובהנחיה משותפת של פרופ’ אורי אלון מהפקולטה לביולוגיה מולקולרית במכון ויצמן. זומר לומד בתוכנית MD/PhD, המכשירה רופאיםחוקרים בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, ועד כה פרסם שבעה מאמרים אקדמיים. המחקר שלו עוסק בפיתוח כלים חישוביים למחקר וטיפול בסרטן באמצעות למידת מכונה ועקרונות מעולמות הפיזיקה והבקרה 

יבגני ז’לטונוז’סקי מהפקולטה לפיזיקה. ז’לטונוז’סקי נולד ברוסיה ועלה לישראל בגיל 14 במסגרת תוכנית נעל”ה. אחרי שירותו הצבאי הוא התקבל לתוכנית הטכניון למצוינים, השלים תואר ראשון בהצטיינות יתרה (מדעי המחשב ופיזיקה-מתמטיקה) והמשיך לתואר שני במדעי המחשב, שגם אותו סיים בהצטיינות יתרה בהנחיית פרופ’ אלכס ברונשטיין ופרופ’ אבי מנדלסון. כיום הוא עוסק בתאוריה של פאזות של חומר, בעיקר בהקשר של מחשוב קוונטי טופולוגי, במטרה לשפר את הביצועים של מחשוב קוונטי “מסורתי”.  

רון רוימי מהפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי. רוימי השלים בטכניון תואר ראשון כפול בפיזיקה ובהנדסת חשמל ומחשבים, במהלכו החל לעבוד במעבדתו של פרופ’ עדו קמינר המנחה אותו כיום בדוקטורט. כבר במהלך התואר הראשון, שאותו סיים בהצטיינות יתרה, הוא היה חתום כמחבר מוביל על מאמר בכתב העת היוקרתי Physical Review Letters. בדוקטורט (במסלול ישיר) הוא מתמקד באלקטרונים, במיקרוסקופיית אלקטרונים ובאפשרויות לייצר סוגים חדשים של טכנולוגיות קוונטיות.  

מגד משעור מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית. משעור סיים בטכניון תואר ראשון כפול בהנדסה ביו-רפואית ורפואה בהצטיינות יתרה, שבסופו התקבל לתוכנית MD/PhD והתחיל את עבודת המחקר שלו במעבדתה של פרופ’ שולמית לבנברג בפקולטה להנדסה ביו-רפואית. בדוקטורט הוא חוקר הדפסה תלת ממדית ביולוגית של רקמות רב-שכבתיות שמכילות כלי דם ומפתח שיטות הדפסה וחומרים חדשים שיכולים לשמש כדיו ביולוגי להדפסה של רקמות עבות ויציבות מכנית שמיועדות להשתלה. במהלך הדוקטורט השתתף מג’ד בכתיבה של תשעה מאמרים מדעיים ושלושה פטנטים וזכה בפרס רפפורט לדוקטורנטים מצטיינים לשנת 2023. 

מיכאל בירק מהתוכנית לננו מדע וננוטכנולוגיה. בירק השלים תואר ראשון כפול בפיזיקה ובהנדסת חשמל ומחשבים במסגרת תוכנית העתודה “פסגות”, וכיום הוא דוקטורנט בהנחיה משותפת של פרופ’ עדו קמינר (AdQuanta) מהפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי ופרופ’ אורן כהן מהפקולטה לפיזיקה. במחקר הדוקטורט הוא עוסק בתאוריה ויישום של אופטיקה קוונטית. לדברי פרופ’ קמינר, “התרומה של מיכאל הייתה חיונית לפרסומים שלנו ב- Nature Physics וב- Nature Photonics בשנה שעברה, בהם הוא אחד המחברים הראשיים. שני המאמרים יחד הניחו בסיס לתחום מחקר חדש – אופטיקה קוונטית של שדות חזקים – שכבר החל להעסיק חוקרים ברחבי העולם. במאמר שלישי, שפורסם ב-Journal of Optics, הוביל מיכאל את תרומת הטכניון בשיתוף פעולה בין-לאומי של חוקרים כשהוא מפגין כישורים מרשימים של מנהיגות ושיתוף פעולה.” 

תוכנית מלגות אדמס, המציינת 20 שנים לפעילותה, היא מפעל משותף לאקדמיה ולמר מרסל אדמס מקנדה. מלגות אדמס מוענקות מדי שנה לכשמונה תלמידי מחקר צעירים, מהשנה השנייה ללימודיהם לתואר דוקטור, לתקופה של עד ארבע שנים אקדמיות רצופות. סכום המלגות כיום הוא 100,000 ש”ח בשנה. בנוסף, תוכנית מלגות אדמס מקצה לכל מלגאי עד  3,000 דולר בכל שנה לצורך השתתפות פעילה בכינוסים מדעיים ובסדנאות לימודים בחו”ל, וגם לצורך שיתוף פעולה מדעי או לנסיעה כדי להתראיין למשרת בתר-דוקטורט בחו”ל. ההשתתפות בתוכנית המלגות תורמת רבות לקידום הקריירה המקצועית של המלגאים. למלגאי אדמס ניתנת ההזדמנות לטוות קשרים ביניהם ולבנות לעצמם קהילת מדענים צעירים באמצעות מפגשים באקדמיה המיועדים לתלמידי כל המחזורים 

מייסד תוכנית המלגות מר מרסל אדמס זל (1920–2020) שהיה ציוני נלהב. הוא נולד ברומניה, ובמלחמת העולם השנייה היה כלוא במחנה עבודה שהקימו הנאצים. הוא הצליח לברוח ממנו, עלה לישראל ואף לחם במלחמת העצמאות. בשנת 1951 היגר לקנדה, וכעבור שבע שנים ייסד חברת נדלן, חברה שגדלה והתרחבה עם השנים. מר אדמס ייסד את תוכנית המלגות כדי להשיב טובה למדינה, שבה מצא מקלט. הוא נפטר בקיץ 2020 בהיותו בן 100.