ירידה משמעותית באחוזי הנשירה של סטודנטים ערבים בטכניון

פרופסור סידי מופיעים בפני הסטודנטים המצטיינים. צילום: שרון צור, דוברות הטכניון

פרופסור סידי מופיעים בפני הסטודנטים המצטיינים. צילום: שרון צור, דוברות הטכניון

הטכניון השיק תכנית ראשונה מסוגה בארץ לעידוד סטודנטים ערבים מצטיינים.

ירידה משמעותית נרשמה בטכניון במספר הסטודנטים הערבים הנושרים ממנו. בתוך שמונה שנים ירד אחוז הנושרים מ-73 ל-12. כך נמסר בטקס פתיחת תכנית ראשונה מסוגה בארץ לסטודנטיות וסטודנטים ערבים מצטיינים.

עוזר המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, פרופסור יוסף ג’בארין, אמר כי התכנית נבנתה לאחר שהתברר כי פעילות הטכניון בהורדת הנשירה בקרב סטודנטים ערבים נחלה הצלחה, ולאחר שאחוז הסטודנטים הערבים בטכניון הגיע לאחוז האוכלוסיה הערבית הכללית. עתה הוחלט על תכנית רב שנתית לסטודנטיות ולסטודנטים הערבים המצטיינים בטכניון שעיקרה: עידודם להמשיך בלימודיהם לתארים מתקדמים וסיוע בשילובם בשוק העבודה הישראלי.

“כשאני סיימתי ללמוד הנדסת מכונות בטכניון, לא הצלחתי למצוא עבודה במשך שנה”, סיפר פרופסור ג’בארין לסטודנטיות ולסטודנטים המצטיינים. “לבסוף מצאתי עבודה כשומר בבית הקברות של חולון. החלטתי להמשיך בלימודי והיום אני חבר סגל בטכניון. גם אתם יכולים לעשות זאת”.

סקר שערך בקרב המצטיינים העלה כי 56% מהם רוצים להמשיך לתארים מתקדמים. רובם ביקשו להבין טוב יותר את העולם העסקי והתענינו ביזמות. רבים ביקשו גם לשפר את שליטתם בעברית ובאנגלית.

בעקבות ממצאי הסקר נבנתה התכנית, בתמיכת “יד הנדיב” והוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה. הסטודנטים המצטיינים ישתתפו בסדנאות מיוחדות, יסעו לסיורים במעבדות מובילות בחו”ל ויקבלו מלגות. מענק מיוחד יינתן למרצים שילוו אותם.

פרופסור חוסאם חאיק מהפקולטה להנדסה כימית אמר לסטודנטים ולסטודנטיות: “שנים רבות עסקנו בחברה הערבית בהישרדות, משום שלא היו לנו הרבה הזדמנויות. עתה הבנו שיש לפרוץ דרך, והצטיינות היא המפתח לכך.

  כל מעסיק חושב על המפעל שלו ורוצה להעסיק את המצטיינים והטובים ביותר. מנסיוני – הצטיינות זה לא דבר קל. היא כרוכה בהתמדה, בנחישות וגם ביכולת להתמודד עם כישלונות. כדי להצליח – אנו חייבים להתמודד גם עם כישלון. ובעתיד, כשתצליחו, זכרו כמה תמיכה קיבלתם בטכניון ותתחילו להחזיר לחברה”.

שרה קציר, ראש היחידה לקידום סטודנטים במשרד דיקן הסטודנטים, אמרה: “אנו יוצאים היום לדרך חדשה, לאחר שהצלחנו לצמצם את הנשירה. הצטיינות צריכה תחזוקה מתמדת ואני בטוחה שתצליחו. אתם הראשונים בארץ שמשתתפים בתכנית חדשה זו ועיני רבים נשואות אליכם”.

בתמונה בעמוד הבית: פרופסור ג’בארין. צילום: שרון צור, דוברות הטכניון