מחקר: אזרחים רבים אינם מצליחים להבין את ההיבטים המתמטיים של סיקור הקורונה בחדשות

מאז התפתחותה של מגפת הקורונה לכדי משבר עולמי מככבים במהדורות החדשות גרפים ונתונים כמותיים למכביר. כולנו שמענו בלי סוף על "מקדם R" ועל "צמיחה אקספוננציאלית" המתייחסים לקצב התפשטות המגפה. האם אנחנו מבינים את משמעותם של הנתונים האלה? על שאלה זו משיב מחקר חדש שנערך בטכניון והתפרסם ב-Educational Studies in Mathematics.

פרופ' עינת הד-מצוינים

פרופ’ עינת הד-מצוינים

את המחקר, המנתח על סמך שאלונים את רמת האוריינות המתמטית-תקשורתית של קבוצות אוכלוסייה שונות בישראל, ערכו פרופ’ עינת הד-מצוינים, ד”ר אביב שרון ופרופ’ אילת ברעם-צברי מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. הנתונים נאספו במהלך הגל הראשון של מגפת הקורונה (מרץ-אפריל 2020) והממצאים הוסקו על סמך תשובותיהם של 439 משתתפים, המהווים מדגם מייצג של הציבור הבוגר בישראל.

כשנשאלו על ידיעות חדשותיות המכילות מידע מתמטי, אפילו אנשים שלמדו מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד בתיכון לא הצליחו להבין הכול; ב”מבחן ההבנה” שנערך להם הם קיבלו ציון ממוצע של 72. כלל הציבור מבין עוד פחות: אנשים שהשלימו 3 יחידות לימוד במתמטיקה (כמחצית ממספר הזכאים לתעודת בגרות), למשל, קיבלו ציון ממוצע נמוך הרבה יותר – 54.

הממצאים מדאיגים אף יותר בהתייחס למשתתפי המחקר שלא השלימו תעודת בגרות. קבוצה זו, המהווה כ-45% מהשנתון של בני ובנות 17 במדינת ישראל בשנים האחרונות, הוציאה ציון ממוצע של 44, כלומר הבינה פחות ממחצית הפריטים שהופיעו בשאלון.

פרופ' אילת ברעם-צברי (קרדיט צילום: כפיר זיו)

פרופ’ אילת ברעם-צברי (קרדיט צילום: כפיר זיו)

ממצאים אלו מעוררים דאגה לגבי הרלוונטיות של המתמטיקה הבית-ספרית לצרכים היום-יומיים של בוגרי מערכת החינוך. הם גם מדגישים את החשיבות של קידום האוריינות המתמטית בקרב כלל התלמידים.

החוקרים הופתעו לגלות גורם נוסף שהשפיע על הבנת הידע המתמטי של הנשאלים, מעבר למספר היחידות שלמדו בתיכון: תפיסתם העצמית כ”טובים במתמטיקה” או “גרועים במתמטיקה” והערכתם את המתמטיקה כמקצוע שימושי ומעניין. הממצא הזה מרמז שהפחד ממתמטיקה מונע מאנשים מלהעמיק בנתונים כמותיים כאשר הם נדרשים לכך, גם אם הם למדו את המיומנויות המתאימות לכך בבית הספר.

ד"ר אביב שרון

ד”ר אביב שרון

לדברי החוקרת הראשית במחקר, פרופ’ עינת הד-מצוינים מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה, “הממצאים מצביעים על כך שהמתמטיקה הבית-ספרית, ובמיוחד זו שנלמדת בהקבצות הגבוהות, אומנם עשויה לסייע לאדם הבוגר להבין מידע קריטי החשוב לבריאותו; עם זאת, כעת אנחנו מבינים כמה חזקה ההשפעה של רתיעה ממתמטיקה על יישומו של הידע האמור. מאחר שלימודי המתמטיקה נועדו לסייע לנו להתמודד עם מידע מתמטי בחיי היום-יום, חשוב שבוגרי מערכת החינוך ייצאו ממנה לא רק עם הכלים החיוניים אלא גם עם אהבה למתמטיקה, או לכל הפחות ללא רתיעה ממנה.”

 

למאמר בכתב העת  Educational Studies in Mathematics לחצו כאן