פרס ח’ליפה לפרופ’ ציפי הורוביץ-קראוס

פרס ח'ליפה מטעם איחוד האמירויות למחקרים מצטיינים בחינוך - לפרופ' ציפי הורוביץ-קראוס מהטכניון

פרופ’ ציפי הורוביץ-קראוס מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה והפקולטה להנדסה ביו-רפואית קיבלה בשבוע שעבר את פרס ח’ליפה לחינוך מטעם איחוד האמירויות.

פרופ' ציפי הורוביץ-קראוס

פרופ’ ציפי הורוביץ-קראוס

השנה זכו בקטגוריות השונות של הפרס עשרות מועמדים מהאמירויות ומהעולם הערבי ורק ארבעה “זוכים בין-לאומיים” ובהם פרופ’ הורוביץ-קראוס, ראש הקבוצה לדימות מוחי בילדים בטכניון.

פרופ’ הורוביץ-קראוס קיבלה את הפרס בקטגוריית מחקרים מצטיינים בתחום “למידה בגיל הצעיר”.

לדבריה, “קשה לתאר את החיבוק החם שקיבלתי לא רק מהשופטים הבינלאומיים והמארחים אלא גם ממשפחת המלוכה האמירתית שנתנה את חסותה לאירוע. אני מאמינה שזו תחילתה של ידידות מופלאה וראשיתו של שיתוף פעולה פורה ומרגש. מתן הפרס תומך בחשיבות ובייחודיות של המחקר שלנו, הכולל שילוב כלים מתחום חקר המוח להבנת תהליכים בסיסיים התומכים ברכישת שפה וקריאה ולבדיקת השפעה של תוכניות התערבות על תהליכים אלה. הושטת היד האמירתית היא אמירה מרגשת לשאיפה משותפת לעתיד טוב יותר לילדים, המושתת על חינוך איכותי מגיל צעיר ככל אפשר. השאיפה הזו חוצה תרבויות וממלאת אותי בתקווה לעתיד טוב יותר וליצירת גשר בין המדינות המתבסס בין היתר, גם על מחקר משותף.”

פרופ' ציפי הורוביץ-קראוס יחד עם ד"ר יפעת טורבינר, האחראית בשגרירות על שת"פ בחדשנות וקשרי אקדמיה

פרופ’ ציפי הורוביץ-קראוס יחד עם ד”ר יפעת טורבינר, האחראית בשגרירות על שת”פ בחדשנות וקשרי אקדמיה

פרס ח’ליפה לחינוך (Khalifa Award for Education) נועד לקדם את פיתוחם של תחומי חינוך, ליצור אינטראקציות בין גורמים מקומיים ובין-לאומיים בעולם החינוך, וכן לטפח דינמיקה חדשה בתהליך החינוכי ולהתאימו להתפתחויות העכשוויות בידע המדעי ובטכנולוגיות המידע. הוא נוסד על ידי נשיא איחוד האמירויות המנוח שייח’ חליפה בן זאיד, ממשיך תחת הנשיא הנוכחי, השייח’ מוחמד בן זאיד, ומתקיים תחת חסותו של שייח’ מנסור בין זאיד, סגן נשיא האמירויות וסגן ראש הממשלה.

הפרסים הוענקו בכנס מיוחד שהתקיים באבו דאבי ב-15-14 במאי תחת הכותרת “חינוך כנתיב להעצמה לקראת העתיד” והוענקו באופן אישי על ידי שייח’ מנסור בין זאיד אל נהיאן. בטקס השתתפה גם אשת שגריר ישראל באמירויות, ד”ר יפעת טורבינר האחראית בשגרירות על שת”פ בחדשנות וקשרי אקדמיה.

המחקר של פרופ’ הורוביץ-קראוס מתמקד באפיון של רשתות עצביות העומדות בבסיס רכישת שפה וקריאה בקרב ילדים עם קשיי שפה וקריאה, על רקע נוירוביולוגי (דיסלקסיה, הפרעת קשב וריכוז, אפילפסיה, ילדים עם קשיי עיבוד אודיטורי, הפרעות פסיכיאטריות ועוד) וחסכים סביבתיים (חסך בחשיפה האוריינות או חשיפת יתר למסכים). במקביל, היא עובדת על התאמת תוכניות התערבות עבור כל אחת מהלקויות האלה, יחד עם מניעה של קשיי שפה וקריאה בעזרת כלים מעולם ההדמיה המוחית כגון MRI ו-EEG.

פרופ’ הורוביץ-קראוס השלימה תואר ראשון בביולוגיה (2002) ותואר שני בנוירוביולוגיה ונוירוביוכימיה (2004) מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב. בנוסף היא קיבלה תואר שני בתוכנית קלינית לאבחון וטיפול בלקויות למידה (2007, בהצטיינות) תוך לימודי הדוקטורט שלה (2009) בתחום חקר המוח של לקויות למידה באוניברסיטת חיפה במרכז אדמונד ספרא לחקר המוח.

בלימודי הפוסט-דוקטורט באוניברסיטת חיפה היא עסקה בחיפוש אחר סמנים אלקטרו-פיזיולוגיים להשפעת תוכניות התערבות בילדים עם לקויות למידה, יחד עם פיתוח מדדים אובייקטיביים להערכת תוכניות ההתערבות המטפלות בקשיי קריאה.

ב-2011 זכתה פרופ’ הורוביץ-קראוס במלגת פולברייט לפוסט-דוקטורנטים והצטרפה לקבוצת המחקר בסינסינטי, ארה”ב, על מנת להשתמש בכלי דימות מתקדמים לאיפיון התפתחות מוחית בילדים בדגש על רכישת שפה וקריאה. יחד עם שותפיה, היא הקימה את המרכז לחקר האוריינות והקריאה בבית החולים לילדים בסינסינטי, וכחברת סגל בבית הספר לרפואה באוניברסיטת סינסינטי שימשה כמנהלת התוכנית והמנהלת המדעית של המרכז (2021-2013).