שלושה חברי סגל צעירים מהטכניון זכו בפרס קריל להצטיינות במחקר מדעי

קרן וולף העניקה את פרס קריל להצטיינות במחקר מדעי לשנת 2024 לעשרה זוכים, שלושה מהם חברי סגל בטכניון:

 ד”ר רננה גרשוני-פורן מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך, ד”ר הילה פלג מהפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב וד”ר יניב רומנו מהמרכז להנדסת מחשבים המשותף לפקולטות להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי ולפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב.


פרופ’ נעמה ברנר, המשנה לנשיא הטכניון לעניינים אקדמיים, אמרה כי “קבוצת החוקרים הצעירים בישראל היא הקהילה שתישא את המדע והטכנולוגיה אל העשורים הבאים, וזו גאווה גדולה לראות שלושה מחוקרינו הצעירים זוכים בפרס היוקרתי הזה. פרס קריל ניתן לחברי סגל ש’הוכיחו פריצות דרך מחקריות משמעותיות ואשר צפויים להוביל את המחקר והאקדמיה בישראל בעתיד’, חוקרים ש’הוכיחו נחישות, יוזמה ויצירתיות והובילו לפריצות דרך משמעותיות במחקר המדעי.’ אני מברכת את שלושת חוקרינו – רננה, הילה ויניב – על ההצטרפות למועדון יוקרתי זה ומאחלת להם שנים מאתגרות, מסעירות ופוריות.”


ד”ר רננה גרשוני-פורן מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך קיבלה את הפרס “על עבודתה בתחום כימיה אורגנית-פיזיקלית ובינה מלאכותית לתכנון מולקולות אורגניות חדשות שישתלבו בטכנולוגיות של אלקטרוניקה אורגנית”. ד”ר גרשוני-פורן השלימה את שלושת תאריה בפקולטה לכימיה ע”ש שוליך בטכניון ופוסט-דוקטורט במכון הטכנולוגי של ציריך (ETH Zurich). עבודתה מתמקדת במערכת ארומטית פוליציקלית (מרובת טבעות) של מולקולות שונות. המחקר שלה משלב כימיה אורגנית-פיזיקלית עם שיטות חישוב ובינה מלאכותית לטובת תכנון מולקולות אורגניות חדשות שישתלבו בטכנולוגיות אלקטרוניקה אורגנית, מבוססות פחמן, ובמגוון יישומים ובהם מסכי OLED גמישים, תאים סולריים שקופים שיכולים להפוך חלונות זכוכית ליצרני אנרגיה וחיישנים שאפשר להשתילם בסביבה ביולוגית. יתרון נוסף הוא שמולקולות כאלה מצויות בטבע בשפע ומזהמות פחות מהרכיבים האלקטרוניים הנפוצים כיום.

ד"ר רננה גרשוני-פורן

ד”ר רננה גרשוני-פורן


ד”ר הילה פלג מהפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב קיבלה את הפרס “על תרומות משמעותיות בפיתוח כלים המגבירים את הפרודוקטיביות והאמינות בכתיבת קוד על ידי מתכנתים”. ד”ר פלג השלימה תואר ראשון ושני באוניברסיטת ת”א, דוקטורט בטכניון ופוסט-דוקטורט באוניברסיטת קליפורניה, סן דייגו. יש לה גם תואר ראשון בספרות והיא משתתפת בארגון הכנסים של החברה הישראלית למדע בדיוני ופנטזיה. מחקריה עוסקים בשפות תכנות, הנדסת תוכנה וממשק אדם-מכונה וממוקדים בפיתוח כלים ותוכנות המגבירים את הפרודוקטיביות ואת האמינות בכתיבת קוד על ידי מתכנתים. במיוחד היא חוקרת סינתזה של תוכנה וכלים תכנותיים. הסינתזה בתוכנה מאפשרת למתכנתים להתמקד בהיבטים העקרוניים של עבודתם – פתרון בעיות.

ד"ר הילה פלג

ד”ר הילה פלג


ד”ר יניב רומנו מהמרכז להנדסת מחשבים (הפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי והפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב) קיבל את הפרס “על תרומתו פורצת הדרך בתחום מדעי הנתונים, למידת מכונה ועיבוד אותות”. ד”ר רומנו השלים את כל תאריו בטכניון ואז יצא לפוסט-דוקטורט באוניברסיטת סטנפורד. בטכניון הוא בוחן אפשרויות לשלב יכולות איסוף מידע ולמידת מכונה לטובת מגוון יישומים ובהם ראייה ממוחשבת לרכב אוטונומי, גילוי הונאות אשראי והערכת יעילותם של טיפולים רפואיים. עבודתו ממוקדת בפיתוח טכנולוגיה סטטיסטית ה”עוטפת” מערכות לומדות ומבטיחה את אמינותן, מהימנותן ויציבותן. הכלים שפיתח ד”ר רומנו לשערוך אי-ודאות (prediction interval) שימשו את הוושינגטון פוסט לצורך חיזוי אמין של תוצאות הבחירות בארה״ב בשנת 2020.

ד"ר יניב רומנו

ד”ר יניב רומנו

 

פרס קריל להצטיינות במחקר מדעי מוענק על ידי קרן וולף ומשפחת קריל מדי שנה, מאז שנת 2005, לזכרם ולכבודם של בנימין וגיטלה קריל מנסבך שלנגר ז”ל. הוא ניתן לחברי סגל אקדמי מצטיינים וחוקרים מבטיחים מאוניברסיטאות המחקר בישראל שהובילו פריצות דרך מחקריות משמעותיות וצפויים להוביל את המחקר והאקדמיה בישראל בעתיד בתחומי המדעים המדויקים, מדעי החיים והרפואה, ההנדסה והחקלאות. הפרס ממומן מעיזבונו של התורם אברהם הירש קריל שלנגר ז”ל, אשר נולד בשנת 1912 בחמיניץ שבגרמניה. שנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה נשא אברהם קריל לאישה את דבורה קרטציג והיגר לדרום אמריקה, שם הקים מפעל טקסטיל משגשג. אברהם קריל היה פעיל בקהילת היהודים יוצאי גרמניה בדרום אמריקה והיה תומך נלהב של מדינת ישראל מיום הקמתה. הפרסים המוענקים לזכרם ולכבודם של הוריו מהווים סמל לחיבור של משפחת קריל למדינת ישראל ולאמונה שלה בקשר ההדוק שבין מדע לחזון.

הפרסים הוענקו לזוכים בטקס שהתקיים ברמת השרון ביום שלישי, 18 ביוני 2024, בשעה 19:00.