מעיינות יצירה

האמנים מר מעיין אליקים וד"ר מעיין צדקה, מהמחלקה ללימודים הומניסטים ואמנויות, מסכמים עונה שניה ומוצלחת של פרויקט אמן בקמפוס.

 

התוכנית אמן בקמפוס, הממומנת על ידי קרן הנשיא והגב’ סוניה מרשק ומנוהלת על ידי המחלקה ללימודים הומניסטיים ואומנויות, משלבת בין האומנות, התרבות ומדעי הרוח עם תחומי המדע ההנדסה והטכנולוגיה. שני האמנים, ד”ר מעיין צדקה ומר מעיין אליקים, הנגשו לסטודנטים אלמנטים בסיסיים ישימים מעולם האמנות.

ד”ר מעיין צדקה, היא מלחינה, אמנית סאונד, מאלתרת ומרצה בעולמות המוסיקה החדשה והניסיונית.  היא חוקרת את טבע הצליל ואת תפקידיו המגוונים. ד”ר צדקה מוצאת השראה בכל הצלילים הרוטטים בין הארכיטקטורה של האוזן להרמוניה של הספירות.

מר מעיין אליקים, הוא אמן רב-תחומי ובוגר אקדמיית בצלאל לאמנות ועיצוב, המביא עמו נסיון עשיר הכולל פיסול, מיצגים, צילום, וידאו והדפס. מר אליקים פועל במגוון סוגי מדיה, עבודתו נעה בין דו-מימד לתלת-מימד ובין פיסול ומיצב לוידאו-ארט.

הרמוניה פרהיסטורית

תחום הוראתה של ד”ר צדקה, בקמפוס, כלל עיסוק בסאונד כמתווך בין המרחב לאדם, עם יצירות המעודדות השתתפות פעילה של הקהל.

הקורס ״הרמוניה פרהיסטורית״ בחן את נושא ההרמוניה המוסיקלית מפרספקטיבה רחבה המשלבת היבטים אקוסטיים, אקולוגיים, חברתיים, ביולוגיים ואבולוציוניים.

במהלך הקורס אספו הסטודנטים.ות הקלטות שונות בנות דקה כל אחת, המהוות מעין יומן צלילי ותיעוד מנקודת מבט אישית של המציאות סביבנו.  ההקלטות מחולקות לצלילים ממקורות סאונד גיאולוגיים (כמו רוח, ים ונהר), מקורות סאונד ביולוגיים (בע״ח וצומח) ומקורות סאונד אנושיים. צלילים אלה ואחרים תורגמו מאודיו לויז’ואל באמצעות ספקטוגרף.

הספקטרוגרף מתאר את ספקטרום התדרים, העוצמות והתבניות. לכל עבודת סאונד הסטודנטים ייצרו את הספקטרוגרף המתרגם את מימד העבודה מהאוזן אל העין.

תערוכת סיום הקורס כללה מיצגים אודיו ויזואליים הממחישים את נקודות מפגש בין סאונד, אימג’ וסביבה.

להתרשמות מעבודות התערוכה ניתן להקליק בקישור הבא: Imaginary SoundScapes 

ולסרוק את קוד ה-QR:

המשתתפים בקורסי התוכנית אינם נזקקים לרקע באומנות אלא לגלות פתיחות מחשבתית, יצירתיות ונכונות לרכוש מיומנויות אסתטיות להעשרת והמחשת עולמות התוכן הפרטיים שלהם.

עולם פנימי

האמן השני במסגרת התוכנית אמן בקמפוס, מעיין אליקים, לימד במהלך השנה את הקורס “עולם פנימי”. הקורס העמיק במקומה של היצירה בחוויית הקיום האנושי. במסגרת הקורס הנחיל מעיין ידע תאורטי ומעשי, לצד הדגמות ותרגולים, כיצד ניתן לנצל באופן המקסימלי חומרי גלם וכיצד ניתן להשחיז את טכניקות העיצוב, הציור והפיסול בכדי לשפר את היצירות הסופיות.

ההשתתפות בקורס הקנתה לסטודנטים.ות חדוות יצירה אשר התחברה עם נושא הקורס ואפשרה להם.ן לבטא באופן מוחשי את תחומי עניינם. את תוצריהם השיקו בתערוכת ציורים ומיצגים אשר נחשפה בקמפוס, בסוף שנת הלימודים.

בין הטכניקות המסורתיות אשר נלמדו היו:

איקבנה – אחת האומנויות היפניות הקלאסיות לסידור פרחים המדגישה את חזות הפרח.

הגללת נייר – טכניקת ציור על פני מים ותיקה ממזרח אסיה בעזרת גיליונות נייר, מגשים ייחודיים לספיקת מים ואצות.

סומינגאשי – טכניקת ציור מדויקת המזוהה עם התרבות היפנית בה משטח הציור הוא מגש נוזלי והאביזרים הם שני מכחולים.

 

יציקות ותבניות – התנסות ביצירת תבניות ויציקות מסוגים שונים עם רכיבים מותאמים לנושא ולתבנית.

ההתנסות בטכניקות שנלמדו לא רק העמיקה את הבנת תהליך היצירה האמנותי אלא השליכה על הבנת היצירה בתחומים מקצועיים רחבים יותר ובממשקי המדע, הטכנולוגיה, האדריכלות ועוד..

 

הזוכים ב”אמן בקמפוס” לשנה”ל תשפ”ה הם:

מר אמיר יציב- יוצר סרטים ואמן חזותי
מר שי אריק – אמן בין תחומי
תהילה חכימי – סופרת, משוררת

שלושתם מלמדים כבר בסמסטר חורף קורסים מתחום אומנותם.