מערכת טכנולוגית מקורית שפותחה בטכניון מסייעת בשיבוץ הכיתות בהתאם למרחבים המוגנים בקמפוס

הסטודנטים החדשים קיבלו עדיפות בהקצאת המרחבים בקמפוס כדי שיוכלו לפתח קשרים ורשתות למידה במפגש פנים אל פנים

מערכת טכנולוגית מקורית שפותחה בטכניון מסייעת לנהל את שנת הלימודים באופן המיטבי עבור הסטודנטים, בדגש על הסטודנטים החדשים. המערכת המבוססת על פלטפורמת בינה עסקית (BI) מאפשרת לגורמים הרלוונטיים בהנהלת הטכניון לנהל את השיבוצים בכיתות ובמעבדות כך שסטודנטים וסטודנטיות חדשים יוכלו ללמוד בקמפוס עצמו ולא מרחוק וכך לפתח קשרים בינם לבין עצמם, להכיר את המרצים ולייצר רשתות למידה.

המערכת פותחה על ידי מוטי יגר, מנהל ספריות הטכניון, ביוזמת המשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ’ עודד רבינוביץ’. ביישום המערכת לקחו חלק מרכזי סרגיי מיכלין, סגן ממונה הביטחון ביחידת ביטחון וחירום, רויטל ברוימן מהספרייה המרכזית ועובדות מדור ההוראה בלימודי הסמכה נורית ויגוצקי, לינה אשרפוב ורחל מובסיסיאן.

סטודנטים וסטודנטיות בטכניון

סטודנטים וסטודנטיות בטכניון

הנחיות פיקוד העורף למרחב חיפה, נכון להיום, מורות על רמת התגוננות 2. מדרג התגוננות זה אינו מאפשר לכלל הסטודנטים ללמוד בקמפוס הטכניון באופן פיזי (פנים אל פנים). לשינוי במדרג הכוננות השלכות נרחבות על מספר האנשים המקסימלי שיכולים לשהות יחד בכיתות, במעבדות, בבניינים ובמרחב הטכניון כולו. משתנים אלה חייבים להילקח בחשבון יחד עם הקירבה למרחבים מוגנים, המוגדרים באופן ברור על ידי פיקוד העורף.

עקב מורכבות הנושא פותחה בטכניון המערכת הייחודית, המספקת לגורמים הרלוונטיים תמונת מצב דינמית ומדויקת על שיבוץ הלומדים למרחבים השונים בטכניון ועל הקירבה למרחבים מוגנים. לדברי מוטי יגר, מפתח המערכת, מדובר ב”כלי תכנון מתקדם, מבוסס BI (בינה עסקית), שמספק מפה דינמית של המרחבים שאפשר לקיים בהם פעילות – בעיקר הוראה – בהתאם להנחיות פיקוד העורף. מה שיפה הוא שכאשר ישתנו הנחיות פיקוד העורף אפשר יהיה לעדכן את המערכת על פיהן, לקבל מיד מיפוי מעודכן ולשבץ הרצאות ותרגולים בהתאם.”

לדברי פרופ’ עודד רבינוביץ’, המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, “המערכת מסייעת בשיבוץ של 4700 שיעורים לכ-15,000 סטודנטים ב-212 בניינים ברחבי הקמפוס. ההחלטה האסטרטגית שהתקבלה בהנהלת הטכניון מציבה בעדיפות ראשונה את הסטודנטים החדשים כמי שזכאים ללמידה פיזית בקמפוס. סטודנטים אלה עדיין אינם מכירים את חבריהם ואת המרצים, והיכרות זו חיונית להם כדי לייצר רשתות למידה ולחלוק את אתגרי הלימודים עם סטודנטים נוספים. בעדיפות הבאה – המעבדות. להתנסוּת במעבדות ההוראה אין תחליף, ולכן הטכניון עושה כמיטב יכולתו לקיים את הפעילות במעבדות הלימוד כסדרה. עבור מי שלא ישובץ ללמידה בקמפוס ינגישו המרצים והמתרגלים את הלמידה באופן מקוון, בין אם באופן אינטראקטיבי בזום ובין אם באופן אסינכרוני על בסיס הקלטות בשילוב סדנאות ומפגשים דיגיטליים. שיתוף הפעולה בין כלל הגורמים בקמפוס, כולל סגל אקדמי ומנהלי, יחידות הביטחון, ובעיקר הסטודנטיות והסטודנטים, חיוני להצלחת הלמידה בתנאים המורכבים הנוכחיים. וכמובן, אנחנו מחכים בכיליון עיניים לשיפור במצב שיאפשר חזרה מהירה וטובה לפעילות מלאה בקמפוסים.”

סטודנטים וסטודנטיות בטכניון

סטודנטים וסטודנטיות בטכניון

המערכת החדשה מבוססת על אינטגרציה של שני מקורות מידע – מצד אחד מפת המרחבים המוגנים ומצד שני מפת כיתות ההוראה והשיבוץ של השיעורים לכיתות. לדברי המזכירה האקדמית של לימודי הסמכה, ד”ר אפרת נתיב-רונן, אינטגרציה זו מספקת תמונת מצב מדויקת החיונית להקצאה מיטבית של הכיתות בקמפוס. עבור יחידת הביטחון והחירום מספקת המערכת תמונה של מספר האנשים הצפויים בקמפוס בכל רגע נתון, וכך יכולה היחידה לוודא שמספרים אלה אינם עולים על המותר על פי הנחיות פיקוד העורף. בזמנים בהם המערכת התריעה על שיבוץ עודף, תוקן השיבוץ מראש.

הקמפוס כולו שוּלַט כך שהמעבר למרחבים מוגנים יהיה ברור ומהיר. בנוסף הוקם עמוד אינטרנט שבו יכולים הסטודנטים והסגל לעקוב אחרי שיבוץ הקורסים בקמפוס.  המהלכים הנוכחיים מצטרפים לתגבור המתמשך של האבטחה והביטחון בקמפוס מאז פרוץ המלחמה – בעיבוי מערך האבטחה, בהכשרת  מקלטים, בחלוקת מכשירי קשר ובהכשרות רלוונטיות ליחידות השונות.