נשיא הטכניון בכנס סטודנטים נגד אלימות: טוב שאתם תופסים פיקוד בנושא קריטי זה

65בכנס סטודנטים נגד האלימות בחברה הישראליתנשיא הטכניון: האלימות היא נגע שיש להסירו

 הסטודנטים בטכניון, כמו עמיתיהם באוניברסיטאות אחרות, שבתו מלימודים במשך שעתיים, ביום רביעי, 13 בינואר, במחאה על האלימות הגואה בחברה הישראלית. נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, הופיע בפניהם ואמר: “בנאומו, זמן קצר לפני הרצח הנורא ב-4 בנובמבר 1995, הזהיר ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, מפני נגע האלימות הפושה בארצנו. רצה הגורל האכזר והאלימות הזו באה על ביטויה האיום כאשר רוצח נתעב ירה בו בגבו, בהיכנסו למכוניתו דקות מעטות לאחר שסיים את נאומו.

“האלימות היא נגע שיש להסירו. אם לא נסיר אותה – היא תאכל כל חלקה טובה, ונותרו רבות כאלה, בחברה הישראלית.
אנו, בקריית הטכניון השלווה שלנו, חווים חיים נטולי אלימות ויודעים להעריך זאת. מה חבל שכאשר אנו יוצאים מהבועה שלנו אנו נתקלים בה, באלימות, כבר בצומת הסמוך, כאשר נהג ממהר חותך אותנו ברמזור.

“אנו חייבים להילחם באלימות יום-יום, שעה-שעה. הבעיה היא שזו מלחמה מסוכנת. היום כבר אסור להעיר למישהו שנדחף בתור, פן ישלוף הלה סכין. מי העלה על דעתו פעם, כאשר לא סגרנו דלתות בבתינו, לצאת מהבית עם סכין? היום צעיר מתלבש לפני צאתו לבילוי, שם “אפטר שייב” על פניו ויוצא למלחמה. לא לרקוד, לא להתחיל עם בחורה, לא לשוחח עם חבריו. למלחמה. ואחר כך הוא דוקר מישהו, תמיד בגלל שטות, ואז אנו רואים אותו בבית המשפט, אבל, כפוף ומיוסר, לא מיישיר מבט אל המשפחה השכולה.

“אנו נזכרים בנוסטלגיה בימים אחרים בארץ שלנו, ימים של עזרה לזולת, ימים של חיוך, ימים של נימוס. אפשר לחזור לימים האלה, אם כל אחד מאיתנו יידע לרסן קודם כל את עצמו, יימנע מהעלבת האחר, יכבד אותו.

“אני מברך על יוזמתכם ועל יוזמתם של חבריכם ממוסדות אחרים. טוב שדור העתיד, הצעירות והצעירים הנפלאים שלנו, תופסים פיקוד בנושא כואב וקריטי זה, כי בעתיד כולנו מדובר”.

בתמונה: נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, נושא דברים בכנס