עשור לתוכנית של הטכניון לטיפוח מצוינות במתמטיקה בחטיבות הביניים
התפתחה מניסוי מצומצם לדרישה בכל חטיבות הביניים בארץ
בשנת הלימודים הקרובה תציין התוכנית “מיצוי ומצוינות במתמטיקה” של הטכניון עשור לקיומה. תוכנית המצוינות, אשר נועדה לקדם תלמידים מצטיינים במקצוע המתמטיקה, החלה לפני כעשר שנים כניסוי ב-56 חטיבות ביניים ובשנה הקרובה היא תכלול כ- 300 חטיבות ביניים ברחבי הארץ, מכל המגזרים. בעקבות הצלחת התוכנית, שהייתה לספינת הדגל של האגף לחינוך על-יסודי במשרד החינוך, חל שינוי מהפכני במערכת: בעוד שבעבר רווחה הגישה שעל פיה צריך לטפח רק את התלמידים המתקשים במתמטיקה, כיום רווחת הגישה שחייבים לתת מענה גם לתלמידים המתעניינים ובעלי הפוטנציאל להצטיין במתמטיקה. צורך זה הוכר כחיוני הן ברמת התלמיד והן ברמה הלאומית, דבר שבא לידי ביטוי במשאבים שהמשרד השקיע וממשיך להשקיע בכיוון זה.
תוכנית המצוינות, שבראשה עומדות פרופ’ אורית זסלבסקי וד”ר איריס זודיק מהמחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים בטכניון, פועלת בכיתות ז’- ט’ ברחבי הארץ. תלמידים המשתתפים בתוכנית לומדים יותר שעות מתמטיקה בשבוע (שעה עד שעתיים) ומשקיעים עבודה רבה, כשהתגמול על כך הוא אך ורק הסיפוק שלהם מהתמודדות עם אתגרים מתמטיים וההנאה שלהם מהעמקה והרחבה במתמטיקה בדרכים לא שגרתיות. הם מתמידים ומפגינים מוטיבציה גבוהה להצליח. בין היתר, הם לומדים להעלות שאלות, לחשוב מחוץ לקופסה, לפתור בעיות בדרכים שונות ולעבוד בצוות.
לשיאה מגיעה התוכנית ביום המצוינות שנערך בטכניון מידי שנה לקראת סוף שנת הלימודים. לאירוע חגיגי זה מגיעים מכל בית ספר המשתתף בתוכנית כשני תלמידים משכבת ט’ הבולטים בהצטיינותם, בליווי מורה שמלמד בתוכנית. הקריטריונים לבחירת התלמידים כוללים לא רק הישגים במתמטיקה, אלא גם ביטויים ליצירתיות, מקוריות, נחישות בפתרון בעיות, רצון לחקור ולהבין מעבר לדרישות הפורמליות ועוד. יום המצוינות כולל סדנאות משותפות למורים ולתלמידים, חידון מתמטי בקבוצות והרצאה מתמטית מרחיבת דעת. בסיומו של יום המצוינות מתקיים טקס חגיגי שבו מוענקות תעודות הצטיינות לתלמידים הנבחרים כאות הוקרה על הישגיהם ויחסם ללימוד המתמטיקה. מורים ותלמידים מעידים שזו גולת הכותרת של התוכנית – יום שנחרט כחוויה אינטלקטואלית וחברתית; הזדמנות נדירה למפגש של תלמידים ומורים מיישובים ומגזרים שונים, דוברי עברית ודוברי ערבית, דתיים וחילוניים, כולם יחד; מפגש המעודד הידברות, התדיינות, ושיתוף סביב המתמטיקה.
עיקר העבודה של צוות המנחים מהטכניון נעשית עם מורים למתמטיקה המשתתפים בהשתלמויות שבהן הם מתנסים בפעילויות מתמטיות שפותחו בטכניון, בגישות הוראה מגוונות וחדשניות. בלה כהן, אשר הייתה מורה למתמטיקה בבית חינוך “גאון הירדן” בקיבוץ נווה איתן, הכירה את לימודי המתמטיקה לפני ואחרי התוכנית. לדבריה, הלימודים בתוכנית שונים במהותם. “כבר מדובר לא במונולוג של המורה, אלא בדיאלוג בין המורה לתלמידים”, היא מסבירה. “בשל השיטות בהן המורה משתמש מתעוררת סקרנות התלמיד. אנו יוזמים פעילויות חקר, נותנים אפשרות ליצירת פרויקטים בתחום שמעניין אותם. התוכנית מאפשרת לנו להיות מורים טובים יותר, ולתלמידים להיות תלמידים טובים יותר”. היא מעידה כי התוכנית הביאה לשינוי אצל התלמידים גם במקצועות אחרים: “כבר מכיתה ח’ יש להם לאן לשאוף. התוכנית דורשת מהם יותר משמעת והופכת אותם למכווני מטרה”.
פרט לתחום המצוינות, עליו אחראי הטכניון, התוכנית כוללת גם תחום מיצוי הנועד לקדם תלמידים מתקשים, עליו אחראית האוניברסיטה העברית. בכל אחד מבתי הספר מתקיימות תוכנית המצוינות ותוכנית המיצוי גם יחד. המשותף היא השאיפה להצית את הניצוץ המתמטי ולהביא למיצוי היכולת וטיפוח המצוינות בקרב המורים והתלמידים, ובפרט תלמידי “הקצה”.